A World Green Building Council (Zöldépítési Világtanács, WorldGBC, melynek a HuGBC is tagja) új jelentése az elmúlt két évtized globális kutatásait összefoglalva a világítást, a beltéri levegőminőséget, a hőkomfortot és az akusztikát jelöli meg olyan kulcsfontosságú területeknek, ahol a fenntartható fejlesztések pozitív hatással lehetnek a tanulókra.
“Az iskolaépület által biztosított környezet nagymértékű hatással van arra, hogyan tanul a diák” – mondta Terri Wills, a WorldGBC ügyvezetője. “Az talán nyilvánvalónak tűnik, hogy ha a tanulók nem hallják a tanárt, vagy túl meleg van a koncentráláshoz, az a teljesítményük rovására megy. Ám azt sokan nem ismerik fel, hogy olyan tényezők, mint a CO2-szint és a világítás típusai szintén nagy különbséget jelenthetnek a diákok tanulmányi teljesítményében. Azáltal, hogy energiatakarékos, alacsony szén-dioxid-kibocsátású, illetve az egészség és a jól-lét fontosságát előtérbe helyező iskolákat tervezünk, biztosíthatjuk a diákok számára, hogy életük egyik legfontosabb időszakát valóban zöld környezetben tanulva töltsék.”
Az egyes környezeti tényezőkre vonatkozó legfontosabb eredmények közé tartoznak:
Világítás – Az Egyesült Államokban a diákok hangosolvasási folyékonysága nagy fényintenzitású körülmények között 36%-kal javult, míg a standard fényviszonyok mellett csak 16%-kos javulás volt tapasztalható.
Beltéri levegő minősége – Az Egyesült Királyságban az iskolában töltött időt vizsgálva a CO2-koncentráció minden 100 ppm-es emelkedéséhez nagyjából évi félnapos jelenlét-csökkenést lehetett hozzárendelni.
Hőkomfort – Egy 4000 finn diákkal végzett felmérés szerint az osztálytermüket “komfortosnak” találó tanulók 4%-kal több helyes választ adtak a matematika dolgozatban, mint azok, akiknek melege volt.
Akusztika – A zajszint minden 10 decibeles növekedésével 5,5 ponttal romlott a francia diákok nyelvtan és matematika dolgozatainak eredménye.
A világítás, a beltéri levegőminőség, a hőkomfort és az akusztika optimalizálása nemcsak a diákok tanulási eredményeinek javítását segítheti elő, hanem – az alkalmazott stratégiától függően – csökkentheti az energiafelhasználást és az iskola károsanyag-kibocsátását. Például a sok ablak és az energiatakarékos LED-világítás alkalmazása csökkentheti a kibocsátást, valamint produktív és egészséges iskolai környezet teremt.
Egy másik vállalat által végzett eredeti kutatás szintén megerősíti a gyenge iskolai környezet okozta problémát. A DLR Groupnak a Chicago melletti Barrington iskolai körzet 11 iskolájának bevonásával folytatott tanulmánya a “Használói komfort” elemeit, beleértve az akusztikai elégedettséget, a hőkomfortot, a beltéri levegőminőséget és a vizuális komfortot elemezte. A diákok bevonásával, adatgyűjtő eszközök segítségével megszerzett információ lehetővé tette, hogy a kerület megfelelő adódollárokban megjelenő, adat-alapú döntéseket hozzon a tanulókörnyezetek fejlesztésére.
Többek között arra a következtetésre jutottak, hogy a CO2-szint egyes esetekben akár 2500 ppm értéket is elérhet, ami jóval meghaladja a beltéri környezetre javasolt szintet (kb. 800 ppm). És az épület használóinak több mint fele (65%) azt állította, hogy elégedetlen az iskolában érzékelhető hőmérséklettel.
Az amerikai Green Building Council szerint a középiskolai végzettségűek átlagosan életükből több mint 1,5 évet, azaz közel 14 000 órát töltenek iskolaépületben. Egy másik tanulmány szerint minden ötödik amerikai iskolában rossz a beltéri környezet minősége, beleértve a magas hőmérsékletet és páratartalmat, a különböző szennyezőanyagokat magas koncentrációban tartalmazó levegő minőségét, a hangos zajforrásoknak való kitettséget és a nem megfelelő világítást, amelyek mindegyike negatívan hat a gyermekek egészségére és viselkedésére, valamint a tanulmányi teljesítményükre.
A jelentés a WorldGBC Better Places for People elnevezésű globális projekt keretében készült, amely a zöld épületek, különösen irodák és kiskereskedelmi épületek egészségre, jól-létre és termelékenységre vonatkozó előnyeit vizsgálta.
A teljes jelentés ITT tekinthető meg.