Papír, fém, műanyag, üveg, komposzt. Magyarországon is kezd egyre népszerűbbé válni a szelektív hulladékgyűjtés, de mi lenne, ha egy szinttel feljebb lépnénk és vásárlásaink során egyáltalán nem is termelnénk hulladékot? A Berlinben most nyílt, nemzetközi trendet követő, kisbolt hangulatot keltő szupermarket a vásárlási szokások forradalmasításával épp ezt kívánja elérni.
2014. szeptember 13-án, szombaton nyitotta meg kapuit az Original Unverpackt első boltja Berlinben. A boltban a textil és üveg többször használatos csomagolóanyagoktól kezdve a különféle kimért magvakon és gabonapelyheken keresztül, egészen a Brandenburg tartományban előállított mézig és lekvárig, minden kapható. Egy átlagos háztartás szükségleteit teljes mértékben szeretné kielégíteni a bolt, így nemcsak élelmiszert lehet itt kapni, hanem majd – többek között – kimért tisztítószereket is.
A projekt megálmodói Sara Wolf és Milena Glimbovski. Sara a Fairtrade-nek és az ENSZ-nek is dolgozott, szabadidejében pedig imád főzni. Milena média dizájner, kommunikációt tanult Berlinben, a kiskereskedelem működésével pedig a Veganz munkatársaként ismerkedett meg.
Minden egy sikeres üzleti tervvel kezdődött még 2012-ben, amivel számos díjat nyertek a berlini Üzleti Terv Versenyen.
“Hirtelen rájöttünk, hogy ez az egész sokkal több is lehetne, mint egy üzleti terv. Felmondtunk a munkahelyünkön, vagy éppen az egyetemet hagytuk ott azért, hogy az Original Unverpackt-ot életre kelthessük” – emlékeznek vissza.
Jelenleg az SAP Social Impact Start ösztöndíjasai a lányok, amelynek keretein belül nemcsak számos, a vállalkozásindításhoz hasznos tréningen (pénzügyi tervezés, marketing, menedzsment, design thinking) vehettek részt, hanem a következő 8 hónapban más társadalmilag érzékeny vállalkozásokkal dolgozhatnak együtt, amíg feltehetően készen nem állnak arra, hogy saját lábukon is megálljanak.
A lányok víziója, hogy a nagy szupermarketek és diszkontboltok mellett valós alternatívát kínáljanak a német vásárlóknak az igazán környezettudatos vásárlásra. Az Original Unverpackt boltjaiban nincs számtalan márka ugyanabból a termékből, hiszen az alapítók azt vallják, hogy elég csupán egy, de az a megfelelő legyen. Igyekeznek a lehető legnagyobb gondossággal kiválasztani a bolt polcaira kerülő termékeket, és amit csak lehet helyi beszállítóktól szereznek be.
A csomagolás nélküli vásárlás előnye, hogy
– annyit veszel az adott termékből, amennyire éppen szükséged van és ezzel csökkentheted háztartásodban a kidobásra kerülő élelmiszer mennyiségét,
– sokkal kevesebb hulladékot termelsz így, mint egy átlagos vásárlás során,
– kimérve vásárolod meg a számodra szükséges terméket, így megspórolod a csomagolás költségeit és te is olcsóbban jutsz hozzá a jó minőségű élelmiszerhez.
A német lakosság téma iránti érzékenységét az is bizonyítja, hogy a bolt elindítását megelőző crowdfundig (közösségi adománygyűjtés) során a célként kitűzött 45 ezer eurónak jóval több mint kétszeresét, 108.900 eurót gyűjtötték össze a lányok.
Csak Németországban évente 16 millió tonna hulladék keletkezik csomagolóanyagokból, Magyarországon ez a mennyiség 1 millió tonna.
Annak ellenére, hogy hazánkban arányaiban kevesebb a csomagolóanyagokból keletkezett hulladék mennyisége, még így is óriási terhet jelent ökoszisztémánk számára a keletkezett és folyamatosan egyre nagyobb ütemben termelt hulladék lebontása. Ahhoz, hogy ezen változtassunk, nem másra lenne szükség, mint vásárlási szokásaink forradalmasítására. Az egyszer használatos csomagolóanyagokat el kellene hagynunk és a csomagolásmentes (zero-waste) élelmiszerekre kellene áttérnünk.
Magyarország vajon készen áll egy hasonló üzletláncra?