Betevő hulladék

Varga Judit
Szerző: · 2014-09-22 | 16:50· Be

Tapasztalataim alapján kétfajta ember van a világon: az, aki szeret beleenni más ételébe és az, akik nem. Az abszolút nem reprezentatív felmérésem eredménye – családi és baráti köröm elemzése alapján – az, hogy körülbelül 65-35% az arány azok javára, akik szívesen csipegetnek asztalszomszédjuk tányérjáról is.
Közeli barátokkal és családtagokkal elnézőek vagyunk – de vajon megszokhatjuk-e valaha, hogy ismeretlenek maradékát együk meg, önszántunkból?

 

Az amerikai férjem sokszor csodálkozva néz rám, amikor a megbarnult alma 75 százalékát kivágom a maradék két harapás megmentése érdekében. Általában olyan racionális érvekkel próbál eltéríteni a tervemtől, mint hogy: “Miért nem dobod a komposztba, van még 3 másik alma az asztalon!”
Az igazi az lenne, ha a válaszomban elemezném az egy darab alma megtermeléséhez szükséges erőforrások – víz, táptalaj, emberi munka, esetleg vegyszer – mennyiségét és a klímaváltozással párhuzamot vonva perspektívába helyezném azokat a környezeti károkat, amit az alma kidobása eredményezne még akkor is, ha az a komposztban idővel lebomlik.
Persze nem ezt teszem, mert rendszerint egyetlen válasz jut csak az eszembe: “Mert megszoktam.”
 
Az élelmiszer-termelés és a klímaváltozás közötti kapcsolatról néhány éve még nem sok szó esett, mára azonban egyre égetőbb problémává vált.
A népességnövekedés és az étkezési szokások változása miatt az előrejelzések szerint 2050-re 60-70 százalékkal növelni kell a megtermelt élelmiszer mennyiségét. Bár vannak modern kezdeményezések – például lombikban növesztett hús és genetikailag módosított növények -, az elpazarolt élelmiszer mennyiségének csökkentése elengedhetetlen ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű élelmiszerhez juttassunk mindenkit.

Élelmiszerhulladék

A FAO (az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete) az alábbi ijesztő adatokkal szolgál az élelmiszerhulladék témájában:

●      A világon az emberi fogyasztásra megtermelt élelmiszernek körülbelül az egyharmada vész kárba. Ebből az ehető élelmiszer 1,3 milliárd tonna évente. (A mezőgazdasági termelés volumene – élelmezési és nem élelmezési céllal együtt – évi 6 milliárd tonna.)
●       Az elpazarolt élelmiszer becsült karbonlábnyoma 3,3 milliárd tonna szén-dioxiddal egyenértékű üvegházhatású (ÜHG) gáz kibocsátának felel meg évente.
●      1,4 milliárd hektárnyi területet – a világ mezőgazdasági területeinek 28 százalékát – használjuk évente olyan élelmiszerek megtermelésére, amelyek később a kukába kerülnek.
●      A fejlődő országokban a mezőgazdasági termelés közben, a közép- és magas jövedelmű régiókban pedig a kereskedelem és fogyasztás szintjén megy kárba az élelmiszer nagy része.
●      Az elpazarolt élelmiszer csupán kis százaléka kerül komposztálásra: a legnagyobbb részük hulladéklerakókban köt ki, és ez teszi ki a települési szilárd hulladék jelentős részét.
●      Az élelmiszer pazarlásának (a hal és tengeri állatok kivételével) közvetlen gazdasági következménye eléri az évi körülbelül 750 milliárd dollárt.
 

Akit e sorok olvastán hirtelen pánik fogna el a kukájában csücsülő, nemrég kidobott száraz kiflicsücsök vagy megrohadt őszibarack miatt, annak jó hírrel szolgálhatunk: a közösségi megosztáson alapuló gazdaság – vagy angol nevén sharing economy – ugyanis erre a problémára is keresi már a megoldást!
Néhány országban pedig úgy tűnik, már meg is találta!

 
Az élelmiszer-megosztás egyik sikersztorija az amerikai egyesült államokbeli CropMobster, amely honlapja szerint eddig több mint 2 millió adag helyi, tápláló ételt mentett meg a kukától Sonoma és Marin megyében.
 
2013-ban Seattle-ben indult egy startup cég, a LeftoverSwap, amelynek fejlesztői az alábbi érveket hozták fel telefonos applikációjuk mellett:
“A megtermelt élelmiszer 40 százaléka kárba vész. 25 százalékunk nem tudja a szomszédja nevét. 70 százalékunk elhízott. Az amerikaiak 16 százaléka nem jut elegendő ételhez. 99 százalékunknak nincs szüksége még egy adag marhahúsos lo mein-re (ázsiai tésztás leves – a szerk.).
A LeftoverSwap megoldást nyújt mindegyik fenti problémára.”
Az applikáció használatával egyszerűen felajánlhatjuk a megmaradt ételünket; az éhes szájú felhasználók pedig ingyenesen megvacsorázhatnak. A közösség több mint 10 ezer tagot számlál, és az USA mellett Európában, Ázsiában és Ausztráliában is használják már.
 
Hozzánk kicsit közelebb is virágzik az élelmiszerek megosztása, például a 2012-ben indult FoodSharing-nek köszönhetően, amely jelenleg Németországban, Ausztriában és Svájcban működik. A kezdeményezés szerint a német háztartások 22 milliárd eurónyi élelmiszert dobnak ki évente. A honlapon nyomon követhető, hogy ebből mennyit mentett már meg a közösség: a több mint 47 ezer aktív felhasználó eddig közel 40 ezer kilogrammot.

A táblázat fordítása: Együtt értük el!
Balról jobbra: 10 712 sikeresen kiszállított ételkosár
39 945,43 kg étel megmentve
4946 komment
4,93 (az 5-ből) a minőség szintje a felhasználók szerint és több mint 47 075 aktív felhasználó csatlakozott már.
Együtt érték el!

 

Itthon az Elemorzsia közössége kínál lehetőséget az ételmegosztásra, bár ez esetben inkább a friss alapanyagok (krumpli, uborka, petrezselyem, dió, stb.), vagy a házi készítésű élelmiszerek (lekvár, szörp, disznózsír) találnak gazdára, semmint a megmaradt főtt étel. Érdekesség viszont, hogy már liba is cserélt gazdát a csoporton keresztül.
Emellett pedig van néhány csoport, akik az élelmiszer-megosztást, a hulladékcsökkentést és az adományozást ötvözik: ilyen például a Food Not Bombs, akik vegetáriánus és vegán ételt főznek és osztanak szét hajléktalanok között, és a Budapest Bike Maffia, akik ételadományt gyűjtenek és juttatnak el önkéntes kerékpárosok segítségével rászoruló családoknak és intézményeknek.

Olvasd el a Budapest Bike Maffiáról szóló írásunkat is!
 

Az élelmiszer-megosztásnak azonban nemcsak a hulladékmegelőzés lehet a célja, hanem a közösségépítés is.

Erre jó példa a magyar fejlesztésű Piqniq. A felhasználók megleshetik vele, hogy mit főznek és hol esznek a barátaik, szomszédaik vagy munkatársaik. Ha valamit megkívánnak, az app hatékonyan segít, hogy azt meg is tudják enni, akár vadidegen emberek összekapcsolásával.

A szintén magyar érdekeltségű Viqli, vagy a nemzetközi MealSharing pedig abban segít, hogy bármerre is járunk, házi kosztot tudjunk enni egy helyi családnál.

Az olasz Ratatouille nevű – tartózkodási hely alapú – alkalmazás segítségével feltölthetjük a hűtőnk tartalmát, vagyis olyan ételeket, amiket már valószínűleg nem fogyasztunk el mondjuk azért, mert elutazunk, vagy túl sokat vettünk belőle egyszerre. A felhasználók lefoglalhatják a nekik tetsző élelmiszereket és találkozót egyeztethetnek egymással az átadásra. 
 
Hasonló oldalak közé tartozik még a 2012-ben New York-ból indult Bookalokal és a görög Cookisto – amely 2013-as indulása után, 12 hónap alatt 40 ezer tagot gyűjtött Görögországban és az Egyesült Királyságban -,  és a Shareyourmeal, amely 62 ezer otthoni szakácsot számlál Hollandiában – és 20 ezret a többi európai országban -, akik olyan egzotikus helyek ízeit kínálják házikosztként otthonukban, mint a messzi Indonézia, Afganisztán, Japán vagy India.
 
Az élelmiszer-megosztással kapcsolatban elkerülhetetlen, hogy szó essen a higiéniáról. Az egyik ételmegosztó oldal, az angliai Casserole Club például elvárja a tagjaitól, hogy online higiéniai kurzuson vegyenek részt, és az erkölcsi bizonyítványukat is be kell mutatniuk. Ha minden feltételnek megfelelnek, csatlakozhatnak a közösséghez, amelynek célja, hogy főtt ételt juttasson el olyanoknak, akik nem tudnak maguknak főzni – például időseknek. Más oldalakon is találunk a higiéniával kapcsolatos tájékoztatókat: néhol ez részletesebb, néhol pedig a szervezők inkább a felhasználó józan eszére hagyatkoznak.

 
De mi a helyzet az élemiszer-termelés korábbi szakaszaival?

Néhány kezdeményezés a közösség erejére támaszkodik a jó minőségű, helyi alapanyagok eladásához és beszerzéséhez. Ilyen például a hazai 30km.hu, amelynek segítségével megkeresheted a lakóhelyed közelében található termelőket és kézműves termékeket; de hasonlóan működnek a bevásárló közösségek is (pl. Szatyorbolt, NekedTerem, Termelőtől), akik felkutatják a helyi termelőket és összekötik őket az – elsősorban városlakó – vásárlókkal.
Ezek a közösségek mind egy kicsit másképp működnek: van, amelyiknél hetente a megrendelő ajtaja elé érkezik egy doboz, amelyben az azon a héten megérett friss, szezonális termékeket találja; és van, ahol ő maga választhatja ki egy listából – vagy akár magában a boltban -, hogy mit szeretne rendelni. Az igényeket mindig előre kell jelezni, így a termelők tudják, hogy melyik termékük és abból mekkora mennyiség fog biztosan elkelni az adott héten.
 

 Ha pedig valaki maga szeretné megtermelni azt, amit eszik és iszik, de nem áll rendelkezésére elegendő földterület (mert mondjuk a hatodikon lakik), akkor sincs minden veszve: ma már egyre több városi közösségi kertet találni, ahol egy nagyobbb földterület egy-egy parcelláján lehet kertészkedni – és tanulni a többi termelőtől.
Budapesten a nyár folyamán három új közösségi kert nyílt a Magyar Telekom által felajánlott telephelyeken, amelyeket a városi kertészkedést itthon felkaroló Kortárs Építészeti Központ (KÉK) kezel és tölt meg kertészekkel. (Fotó: Bartha Annamária)

Ezenkívül pedig akár közösségi méz és bortermeléshez is lehet csatlakozni.
Hogyan működik egy közösségi bor projekt?
2013 őszén indult az első kezdeményezés a Borravaló borblog ötletéből, melyhez többen, köztük a Mindspace Nonprofit Kft. és a Bor-neked.hu oldal is csatlakozott partnerként. A bor elkészítésébe bekapcsolódó tagok anyagilag, elméleti tudással – például a hordó típusának közös kiválasztásával – és fizikai munkával – akár a szüreten való részvétellel – is segítik a bor megszületését. A közösen összedobott pénzt a szőlő és a hordó megvásárlására, és a borrá válás későbbi fázisaiban felmerülő költségek finanszírozására fordítják. Végül a tagok az induláskor betett tőke arányában osztoznak a nedűből.
 
Az élelmiszer megosztásával és a maradék megmentésével kapcsolatos kezdeményezések szerte a világon gyümölcsözőek.
Mint a piacon, itt is csak azt kell eldöntenünk, hogy nekünk melyik tetszik a legjobban!

A cikksorozat támogatója a Telekom.

 

 

Címkék: , ,