Egyre közelebbről, egyre jobb minőségben – Gasztro Randi negyedszer

ReCity Magazin
Szerző: · 2017-05-18 | 13:41· Be

A Felelős Gasztrohős Alapítvány szervezésében, a Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipai és Idegenforgalmi Karral együttműködésben és a Magyar Turisztikai Ügynökség támogatásával megvalósult Gasztro Randi ismét sikert aratott a finom és jó minőségű hazai termékeket kereső vendéglátósok között.

 

Az idei év első Gasztro Randiján 29 termelővel és 10 környezetbarát terméket forgalmazó cég képviselőjével találkozhatott a több mint 50 érdeklődő. Ők legnagyobb részben zöldség- és gyümölcstermesztőket (44,4%), illetve hús- és tejtermék beszállítókat (25,9%) kerestek, de igény volt még feldolgozott termékekre (lekvárok, szörpök) és egyéb alapanyagokra (pelyhek, magok, gabonák)is. A szokásokhoz híven ezúttal is voltak környezetbarát minősítéssel rendelkező tisztítószerek és komposztálható csomagolóanyagok is, melyekre szintén nagy volt a kereslet az éttermek részéről.

„Nagyon örülünk, hogy azt tapasztaljuk, egyre nő az érdeklődés a rendezvény iránt. Idén ismét körülnézett a kiállítók között Heiszler Olivér, de itt járt Várvizi Péter (Larus Étterem), illetve Horváth Ákos és Deli János (Márga Bisztro) is” – mondta Boóc Judit, a Felelős Gasztrohős Alapítvány munkatársa.

20170512_GasztroRandi (11).JPG

A Gasztro Randi ezúttal a BGE KVIK aulájában került megrendezésre

Az a jó, ha rágós?

Az idei rendezvény különlegessége a Randi utáni Tapasztalatcsere volt. A beszélgetést a ReCity Magazin főszerkesztője, Doró Viki vezette, melynek során arra kerestek választ a közönség bevonásával, hogy mik a helyi termelőktől való beszerzés előnyei és hátrányai. A résztvevők egyetértettek abban, hogy az egyik legnagyobb nehézség a kínálati és keresleti oldal egymásra találása – hiszen mind az éttermesek, mind a termelők elsősorban a mindennapi feladataikkal vannak elfoglalva – , ezért is hasznos a Gasztro Randi, ahol rövid idő alatt több lehetséges partnerrel is tudnak egyeztetni az éttermek.

20170512_GasztroRandi (6)

Lapunk főszerkesztője, Doró Viki és a Tapasztalatcsere résztvevői

Várvizi Péter saját bevallása szerint szájhagyomány útján hall azokról a termelőkről, akikhez érdemes elmennie. A vendéglátós részéről kell egy bizonyos fokú rugalmasság az együttműködéshez:
Előfordul, hogy felhív az egyik termelő azzal, hogy jó idő volt, ezért napokon belül nagy mennyiségben várható egy adott zöldség. Én erre azt tudom mondani: hozd, szívesen felhasználom és cserélem az étlapot. Ha kell, akkor két hétig minden ételünkben spárga lesz.”
Tapasztalatai szerint a nagyobb cégek egyre inkább keresik a minőségi alapanyagokból készült ételeket, és hajlandóak az ezzel járó esetleges többletköltségek fedezésére is.

20170512_GasztroRandi (5)

Ínycsiklandozó zsenge tavaszi saláták

Ezt erőstette meg Őry Barnabás (Veresi Biokert) is, aki arról számolt be, hogy egyre több – az utóbbi időben körülbelül heti egy – megkeresést kap érdeklődő séfektől.

Markó Ildikó (Heppenheimer tojás) a nem Budapest környékén élő termelők nagy problémájára, a szállításra hívta fel a figyelmet. Ugyanis ha egy vendéglátóhely egyszerre csak kisebb mennyiséget rendel tőlük, azt gazdaságilag nem éri meg a fővárosba szállítaniuk. Erre több termelő vagy akár több étterem összefogása jelenthet megoldást.

20170512_GasztroRandi (12)

 

Kerekes Attila (Alemitta Aranyszalag díjas csirke) szerint pedig fontos a transzparencia: a gazdáknak őszintének kell lenniük a módszereikkel kapcsolatban, és meg kell mondaniuk, hogy például milyen tápot adnak az állataiknak, vagy mivel védekeznek a kártevők ellen. A vásárlóknak pedig szemfülesnek kell lenniük, mert szerinte a termékfeliratok sokszor csalókák.

Egy érdekes – a minőségi árut előállító termelők előtt azonban ismert –  problémára is felhívta a figyelmet: az emberek hozzászoktak a nagyipari, silány élelmiszerekhez, és sokszor épp a termelői zöldség vagy hús ízét érzik furcsának. Az ő esetükben – hagyományos szabadtartású tyúkokat tenyésztenek – többször előfordult már az a fogyasztói panasz, hogy rágós a hús. Ez igaz is, hiszen a kapirgálós tyúk combja izmosabb, mint a ketrecben tartott (még lábra állni is képtelen) társáé. Kerekes Attila szerint a kommunikáció és a nyitottság nagyon fontos, mert bizony a séftől is másfajta kezelést, konyhatechnológiai eljárást követelnek meg a szabadtartású állatok.

 

A Gaszto Randi sorozat ősszel két vidéki helyszínen folytatódik.
A Felelős Gasztrohős Alapítvány munkatársai addig is folyamatosan várják olyan termelők jelentkezését, akik érdeklődnek az éttermi beszállítás iránt a beszallito@gasztrohos.hu email címen.

 

Címkék: , ,