Egyre többen kétkeréken

Doró Viki
Szerző: · 2017-09-14 | 12:18· Ki

Még több kerékpáros fejlesztés várható

Idén nyáron ismét felmérte a Magyar Kerékpárosklub és a Kantar Hoffmann a hazai kerékpárhasználatot. A reprezentatív felmérés eredménye: az alkalmi közlekedés célú használati arány országos szinten 48% volt, Budapesten a lakosság 25%-a használta közlekedésre a kerékpárját – 2 hét alatt legalább egyszer. Emellett országszerte több kerékpáros fejlesztés várható, melyek között akadnak hasznosak és megkérdőjelezhetőek is.

 

A 2010 óta elkészült közel harminc felmérés adatai alapján a kerékpáros közlekedés alakulásában mutatkozik szezonalitás, de egyértelmű az országosan lassabban, Budapesten gyorsabban növekvő trend.

2017julius-regiok_0

 

 

A 2017. júliusi adatok szerint ezen a nyáron

  • a felnőtt magyar lakosság közel fele (48%) 2 hét alatt legalább egyszer kerékpárra ült közlekedési céllal,
  • Budapesten minden negyedik felnőtt közlekedett kerékpárral az adatfelvételeket megelőző 14 napban,
  • országos szinten általánosságban háromszor annyian használták kerékpárjukat közlekedésre, mint szabadidős céllal,
  • Budapesten ugyanakkor a közlekedési célú használat aránya csak harmadával volt magasabb a szabadidős tekerésénél,
  • a budapestiek a szabadidős célú használat vonatkozásában az országos átlagot meghaladó aktivitást mutattak.

A júliusi adatokat az előző, 2017. májusi adatfelvétel értékeivel összevetve megállapítható, hogy a tavaszihoz képest idén nyáron

  • mindkét cél vonatkozásában jelentősen emelkedett a budapestiek, valamint a 18-29, illetve az 50-59 évesek aktivitása,
  • a fővárost is magában foglaló Közép-Magyarország régióban nagyot nőtt a közlekedési célú használat aránya,
  • a Nyugat-Dunántúl régióban, a 60 évesek és a felsőfokú végzettségűek körében a szabadidős kerékpározás kapott a korábbinál jóval nagyobb szerepet.
2017julius-05

 

Bringás reggeli

Szeptember 28-án a Magyar Kerékpárosklub önkénteseivel, területi szervezeteivel és partnereivel közösen az egész országban reggelivel és néhol uzsonnával várja a biciklivel közlekedőket! Egyre többen választják ezt az egyszerű, olcsó és gyors közlekedési eszközt munkába, iskolába, egyetemre menet, a Kerékpárosklub ezt szeretné megköszönni ezzel a gesztussal.

bringas_reggeli

 

Több mint 40 helyszínen – a készlet erejéig – különböző ételek és italok várják a bringásokat.
A rendezvény ingyenes, de támogatást elfogadnak.

A helyszínek folyamatosan bővülő listáját ITT találjátok.

 

Hol és milyen bringás fejlesztés várható?

Uniós forrásokból finanszírozott kerékpáros fejlesztéseket hagytak jóvá összesen közel 47 milliárd forint értékben. A Magyar Kerékpárosklub véleménye szerint ebben jelentős számban vannak igen hasznos projektek, de óriási különbségeket lehet felfedezni minőségben és korszerűségben az egyes pályázatok között.

A TOP-3.1.1 (Pest megyében VEKOP-5.3.2) jelű „Fenntartható települési közlekedésfejlesztés” névre hallgató kiírás a nem megyei jogú települések számára volt elérhető. 2017-ben eddig kb. 200 projektet hagytak jóvá. Az új kiírásokban már szigorúbb feltételeket ígértek (többek között kerékpárforgalmi hálózati terv készítésének előírását), melytől kevesebb értelmetlen, pazarló, balesetveszélyes beruházást vár az irányító hatóság (és a Kerékpárosklub is).

Vannak olyan pályázatok, ahol komplett településrészek, vagy akár az egész település kerékpárosbaráttá válhat az elnyert támogatással (pl. ilyen Ózd, Kazincbarcika, Nagyatád pályázata). Máshol kisebb hálózatbővítések lesznek, az átvezető főutat fejlesztik vagy külterületi utak mellett épül kerékpárút.
Jelentős számban fejlesztik a települések közötti kapcsolatokat, esetenként regionális jelentőségű útvonalak jöhetnek létre.

Nagyatad

 

Más településeken viszont még mindig le vannak ragadva a közös felületű, gyalogosokkal és autóvezetőkkel konfliktusokat okozó gyalog- és kerékpárutak építésénél. Alsónémedin például a létező kerékpársávot szüntetik meg egy ilyen megoldásért.
Több helyen hosszadalmas, nehezen követhető útvonalat jelölnek ki kisebb lakóutcákban, ami kirándulásra talán igen, napi közlekedésre azonban alkalmatlan. Utóbbi várható Budakeszin és Sajószentpéteren.
A közpénzpazarlás másik esete, amikor szinte nulla forgalmú utak mellé építenek kerékpárutat.

Az elnyert pályázatok tartalma nem végleges. Ezért a Kerékpárosklub arra biztat minden tervezőt és döntéshozót, hogy változtassanak a kevésbé hasznos projekteken.

A tervezett fejlesztések megyékre lebontva ITT tekinthetők meg.

 

A cikk forrása: Magyar Kerékpárosklub

 

Címkék: ,