Másként vállalkozni? – Társadalmi vállalkozások Magyarországon

Mihály Melinda
Szerző: · 2014-12-11 | 11:46· Etikus üzlet

Meguntad a reggel 8-tól este 5-ig tartó mókuskereket? Úgy érzed, hogy az a munka, amit nap mint nap végzel a társadalom számára haszontalan? Váltanál, és van is egy szuper, régóta dédelgetett ötleted, de nem tudod hogyan valósíthatnád meg? Ha a kérdésekre igen a válaszod, akkor a társadalmi vállalkozó ott szunnyad benned is! Összegyűjtöttünk néhány fontos szervezetet, akik segítségedre lehetnek vállalkozási ötleted megvalósításában. 
 

Mik is azok a társadalmi vállalkozások?

 
A társadalmi vállalkozások olyan szervezetek, amelyek az üzleti alapon működő vállalkozásokhoz hasonlóan pénzügyileg önfenntartóak, azonban elsődleges céljuk nem a profitmaximalizálás, hanem egy általuk fontosnak tartott társadalmi cél megvalósítása.
 
Néhány példa a Magyarországon működő társadalmi vállalkozásokra:

A Fruit of Care fogyatékkal élők és hátrányos helyzetűek foglalkoztatásával különféle ajándéktárgyakat, illatszereket állít elő. Termékeiket magánszemélyeknek és vállalkozásoknak egyaránt értékesítik. A társadalmi cél itt a fogyatékkal élők és a hátrányos helyzetűek társadalmi integrációjának segítése, mely cél elérését a termékek eladásából szerzett önálló jövedelmük is segíti.
 
A Matyodesign olyan ruhákat és kiegészítőket állít elő, amiket a matyó kultúra motívumai tesznek különlegessé. A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Tard asszonyai hímzik a társadalmi vállalkozás termékeit, fizetésüket pedig a termékek értékesítéséből fedezi a vállalkozás.

Matyodesign


Olvass róluk!

 

A KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdálkodásért 1995 októberében alakult, kiemelten közhasznú szervezetként. Szolgáltatásokat nyújt és gyakorlati programokat szervez a környezetre kisebb terheket rovó vállalati működés elterjesztése érdekében.

Felkeltettük az érdeklődésedet? A KÖVET Egyesület oldalán bőven találsz példákat magyar társadalmi vállalkozásokra! A KÖVET a hivatást a profit elé helyező cégeket 2008 óta kutatja, Másért Vállalkozóknak nevezve el őket.

 

Találkozz velük!

 
Bármiféle kötelezettség nélkül, egyszerűen találkozhatsz társadalmi vállalkozásokkal a MakeSense programjain. Mindegy milyen háttérrel érkezel, a hangsúly ezeken a rendezvényeken a diverzitáson és egymás tudásának tiszteletben tartásán van.
A MakeSense egy francia gyökerekkel rendelkező fiatal nemzetközi közösség, melynek magyarországi képviselője Nárai Csilla.
 

Csilla négy éve foglalkozik társadalmi vállalkozásokkal, több országban kutatta fejlődésüket a párizsi HEC School of Management hallgatójaként. Párizsban ismerkedett meg a MakeSense közösséggel, ami mára már – Csillának köszönhetően – Magyarországon is jelen van.

A MakeSense célja, hogy weboldala segítségével egy globális közösséget hozzon létre, ahol bárki egyszerűen megismerkedhet a különböző társadalmi vállalkozásokkal és közreműködhet a legújabb kihívásaik megoldásában. Hazai tevékenységükről Facebook csoportjukon keresztül tájékozódhattok!

 

Kulcsszereplők a magyar társadalmi vállalkozási szcénában

 
A társadalmi vállalkozási szcéna magyarországi beindításában két nemzetközi nonprofit szervezet játszott fontos szerepet: az Ashoka és a NESsT Magyarország.
 
1. Ashoka Magyarország
 

 Az amerikai gyökerű több mint 30 éve alapított nemzetközi nonprofit szervezet 1995 óta van jelen Magyarországon. A szervezet egy globális mozgalommal kívánja a társadalmi vállalkozás koncepcióját világszerte terjeszteni.
Kötetlenebb jellegű rendezvényeiken (pl. Ashoka Kakaós), te is részt vehetsz és könnyedén megismerkedhetsz a társadalmi vállalkozásokkal. 
 
A szervezet azonban nemcsak lehetőséget teremt a társadalmi vállalkozásokkal való megismerkedésre, hanem speciális ösztöndíj programjával (Ashoka Tagság) segíti a legígéretesebb társadalmi vállalkozások vezetőit céljaik elérésében. A megválasztott tagok pénzügyi és szakmai támogatásban részesülnek.
A bangladesi származású Muhammad Yunus alapító tagja az Ashoka Global Academy-nek. 2006-ban vehette át a Nobel-békedíjat, a Grameen Bank megalalapításáért és ezzel a mikrohitelezés koncepciójának elterjesztéséért. A mikrohiteleknek köszönhetően rengeteg mélyszegénységben élő bangladesi család kapott esélyt saját kisvállalkozásának elindítására és ezzel a szegénységből való kitörésre.

 
Ashoka tagot bárki nominálhat a szervezet weboldalán, viszont magához a taggá váláshoz hosszabb út vezet. A kiválasztás több körös és igen alapos, a szervezet ugyanis fontosnak tartja, hogy meggyőződjön leendő tagjainak elhivatottságáról, hiszen a tagság egy életre szól és az új tag egy olyan közösség része lehet, amelynek például a Nobel-békedíjas Muhammad Yunus is tagja.
 
Hazánkban eddig 33 Ashoka Tagot választottak meg. A magyarországi Tagok listája itt érhető el.
 

2. NESsT Magyarország
 

 A NESsT is nemzetközi szervezet, melyet 1997-ben alapított az amerikai származású Lee Davis és a chilei származású Nicole Etchart a közép-kelet európai régió központjaként, Budapesten. Az alapítás idején, 1993-2000 között, Lee Davis Magyarországon tartózkodott. Érdekesség, hogy a nonprofit szervezet csak két évvel a budapesti központ indulása után, 1999-ben nyitotta meg Chile fővárosában, Santiagoban dél-amerikai központját.
 
A szervezet az Ashokához hasonlóan a társadalmi vállalkozások koncepcióját kívánja terjeszteni, ám míg az Ashoka fejlett és fejlődő országokból egyaránt választ Tagot, addig a NESsT a feltörekvő gazdaságokra (főként Közép-Kelet-Európára és Dél-Amerikára) koncentrál.
 
Míg az Ashoka a társadalmi vállalkozások mögött álló kulcsemberekre (angolul changemaker) fókuszál, addig a NESsT a társadalmi vállalkozásokra, mint szervezetekre. A NESsT nem tagokat választ meg, hanem olyan társadalmi vállalkozásokat, amik beleillenek a szervezet befektetési profiljába.
A portfólióba választott társadalmi vállalkozásokat fejlettségi szint alapján támogatják, három fázist határozva meg.
 
●      Tervezési fázis (Planning phase): Általában 9-12 hónapig tart. Ebben a fázisban a vállalkozásindításhoz nélkülözhetetlen menedzsment és pénzügyi készségeket sajátíthatják el a résztvevők. A startup világból jól ismert kifejezéssel élve ebben a fázisban válnak “investment ready”-vé, azaz befektetésre alkalmassá a társadalmi vállalkozások.
●      Inkubációs fázis (Incubation phase): Általában 2-4 év. Tréninget és üzleti tanácsadást biztosít a NESsT a portfóliójában szereplő vállalkozásoknak. A cél, hogy képessé váljanak üzleti terveik minél sikeresebb implementálására. 
●      Növekedési fázis (Expansion phase): Általában 5 év. Olyan társadalmi vállalkozásoknak biztosít itt támogatást a NESsT, amelyekben megvan a potenciál a növekedésre. A cél a társadalmi hatás (social impact) növelése.
 
Az Ashokához hasonlóan a NESsT Magyarország is szervez széles körben látogatható programokat. Ilyen például a Társadalmi Vállalkozások Napja, amelyet idén októberben immáron negyedik alkalommal szerveztek  meg. Érdemes a NESsT weboldalát rendszeresen ellenőrizni hogy időben tudomást szerezzünk az aktuális programokról!

 

Van egy jó ötleted? Valósítsd meg!

 
Összegyűjtöttünk néhány szervezetet, amelyek oldalát érdemes szemmel tartani, ha társadalmi vállalkozást szeretnél létrehozni és a vállalkozás indításához (üzleti terv készítése, pitching, crowdfunding kampány felépítése, investment readyness, stb.) vagy a vállalkozás fejlesztéséhez szükséges szaktudást szeretnéd megszerezni.
 
Erasmus fiatal vállalkozóknak
Program: Jellemzően 3 hónapos ösztöndíj egy külföldi társadalmi vállalkozásnál. A cél hogy a vendég és a fogadó társadalmi vállalkozó megismerjék egymás tevékenységét, kapcsolatot építsenek és tanuljanak egymástól.
Típusa: Ösztöndíj
Szervezet: DemNet (az egyik fő magyar kapcsolattartó szervezet)

 
!gen
Program: 2013-ban indult, három hónapig tartó, társadalmi innovációt támogató program. Vállalkozásindításhoz kapcsolódó képzéssel, mentoringgal és inkubációval.
Típusa: Részvételi díjhoz kötött
Szervezet: Kreater Társadalmi Innovációs Ügynökség

 
Tréningek a Seed Alapítványnál
Program: Egy- vagy többnapos tréningek vállalkozásfejlesztés területén.
Típusa: Részvételi díjhoz kötött és térítésmentes is van
Szervezet: Seed Alapítvány

A magyar társadalmi vállalkozó szféra fő szervezetei és fogalmai

 
Climate-KIC The Journey
Program: Egy hónapos nyári egyetem, ahol egy nemzetközi, 25 fős csapatban a klímaváltozás kihívásairól és a klímavédelemre épülő startup-ok indításáról tanulhatsz a gyakorlatban (képzés, mentorálás, inkubáció).
Típusa: Ösztöndíj
Szervezet: Climate-KIC Central Hungary

 
PiP – Pioneers into Practice program
Program: Kétszer négy hetes program, ahol  résztvevők hazai és külföldi gyakorlati munka mellett elméleti szemináriumokon kapnak képzést, valamint egy nemzetközi innovációs fesztiválon is részt vehetnek (képzés, mentorálás, inkubáció).
Típusa: Ösztöndíj
Szervezet: Climate-KIC Central Hungary

 
KiBu – Talent program és KiBu Startup program
Program: A két program célja, hogy befektetésre alkalmas ötleteket fejlesszen. A hangsúly ugyan nem a társadalmi vállalkozásokon van, de a társadalmi vállalkozási ötleteket is szívesen fogadja a szervezet.
Típusa: Ösztöndíj
Szervezet: Kitchen Budapest

 
Social Impact Start Kelet-Európa Ösztöndíj
Program:  A program keretein belül a résztvevők Berlinben tölthetnek egy hónapot egy társadalmi vállalkozások elindítását segítő szervezetnél, a Social Impact-nél. 2015-ben is várható új ösztöndíj kiírása (képzés, mentorálás, inkubáció).
Típusa: Ösztöndíj
Szervezet: Social Impact gGmbH
 

A lista a magyar társadalmi vállalkozási “szektorról” folyamatosan változó és bizonyára bővíthető. Ha bármilyen észrevételed, javaslatod van, esetleg olyan szervezetről tudsz, amely kulcsszerepet játszik a magyar társadalmi vállalkozási szcénában, viszont hiányzik a cikkből, oszd meg velünk! (melinda.mihaly.kakucs@gmail.com vagy szerkesztoseg@recity.hu)
 

Címkék: , , ,