Fogyasztói szokások felmérése Magyarországon III.

Fetter Barbara
Szerző: · 2016-08-15 | 17:26· Fókusz

A fenntartható fogyasztói szokások vizsgálatát cikksorozatunk harmadik részében a 27 és 36 év közöttiekkel folytatjuk. A korcsoport jellemzője, hogy már önálló keresettel rendelkeznek, függetlenedtek a szülőktől, saját családot alapítottak és karriert építettek. Vajon ők azok, akik leginkább nyitottak a környezetbarát termékekre? 

 

A kérdőív 27 kérdést tartalmazott, célja, hogy felmérje, a kitöltők mennyire vannak tisztában jelen korunk környezeti problémáival, mennyire fenntartható a fogyasztásuk, szeretnének-e több információt és ötletet kapni arról, hogy mivel tudnák fenntarthatóbbá tenni életvitelüket. Továbbá, hogy mennyi időt és pénzt áldoznának szívesen a környezettudatosság érdekében.

Cikksorozatunk első részében bemutattuk a kérdőíves közvéleménykutatás módszertanát, valamint a 20 év alattiak fogyasztói szokásait, míg második részében  a 21 és 26 év közötti fiatal felnőtteket vettük górcső alá.

 

 

Hipotézis

 

A 27 és 36 év közöttiek csoportját az egzisztencia megteremtése, az anyagi javak gyűjtése jellemzi. Számukra az ár-érték arány a legfontosabb, de hajlandóak lennének többet fizetni a termékekért, csak azért, hogy azok jobban óvják a környezetet.

Kép: bigstockphoto.com

 

Valóság

 

Tájékozottságukat tekintve kiemelkednek a többi csoport közül. A környezetvédelmi információkhoz, ismeretekhez a televízióból és rádiós műsorokból, szakmai sajtóból és szervezett oktatási-képzési programokon formájában jut leginkább.

Az öko címkével ellátott terméket nagyobb arányban keresik, mint a fiatalabb korosztályok.
A válaszadóknak 76%-a szeretne több információt kapni a termékek környezetbarát jellegét illetően, és ezekhez az információkhoz elsősorban a terméken feltüntetett védjegyekből, valamint a használati útmutatókból szeretne hozzájutni.

Véleményük szerint az ország környezetvédelméről elsősorban az állampolgároknak (39%) kell gondoskodniuk, majd ezt követően a kormánynak (37%). Hírekről kimagaslóan leginkább internetes hírportálokon, és közösségi oldalakon tájékozódnak. Meglepő, hogy közösségi oldalakon többségük kevesebb, mint napi fél órát tölt. Mobiltelefonjaikat két, vagy 3 évente cserélik.

A válaszadók 36,7% minden bevásárlás előtt készít bevásárló listát, 53%-nál pedig alkalom függő. Vásárlásaik során a minőség a legfontosabb, a termék esztétikája pedig a legkevésbé. Az öt korosztály közül számukra a legbefolyásolóbb szempont vásárlásuk során az ismerőseik ajánlása. 50%-uk már most is igyekszik odafigyelni, hogy környezetbarát terméket vásároljon, és többségük 6-10%-kal fizetne többet egy termékért.

68%-uk fogadna szívesen a környezet megóvásával kapcsolatos tanácsokat, ebből csupán néhány percet igénylőeket 43%-uk, 25%-uk 10-15 percet igénylő tanácsokat, 22%-uk pedig még több időt szánna a környezetvédelemre.

 

 

Javaslatok

 

A 27 és 36 év közöttiek csoportja az egyik legtájékozottabb, és a leginkább nyitott korosztály az öt közül. Mivel az ökotermékek megvásárlásának itt is a termék ára a legnagyobb hátráltató tényezője, javasolnám – a 21-26 év közöttiek korcsoporthoz hasonlóan – az ökotermékek 3 csoportra bontását (mérsékelten környezetbarát, környezetbarát, teljes mértékben öko).

okotaska

 

Mivel előzetes felvetésem alapján a 27 és 36 év közöttieket az anyagi javak felhalmozása jellemzi, számukra mindenképpen olyan megoldásokkal állnék elő, melyek sem időben, sem pedig pénzben nem jelentenek nagy ráfordítást. Ilyen javaslat például, az utazások, nagybevásárlások ismerősökkel való összeegyeztetése, hiszen a többségük rendelkezik autóval, de az sokszor kihasználatlan. Kis kooperációval időt, pénzt és energiát takaríthatnak meg.

A karácsony közeledtével jó megoldásnak tartom, ha tárgyi ajándék helyett élményt ajándékozunk. A karácsonyi vásárlási dömping, és a haszontalan termékek vásárlása a legkevésbé sem fenntartható. Nem beszélve a rengeteg felesleges csomagolóanyagról melyek nemcsak drágák, de rögtön a kukában is végzik. A csomagolásnál is időt és pénzt takaríthatunk meg, ha egy karácsonyi vászontáskában ajándékozunk, vagy az ajándékot csupán egy masnival kötjük át.

Bár látszólag ezekkel nem sokat teszünk környezetünkért, azonban ha csak minden 4. ember cselekedne így, máris több ezer tonna hulladékot spórolhatnánk meg 1-1 karácsony alkalmával.

 

Cikksorozatunk 4. részében a 37-46 év közöttiek fogyasztói szokásait elemezzük ki!

 

Címkék: ,