Fogyasztói szokások felmérése Magyarországon IV.

Fetter Barbara
Szerző: · 2016-09-13 | 19:57· Fókusz

Folytatjuk a lakosság fenntartható fogyasztási szokásainak vizsgálatát! Cikksorozatunk negyedik részében a 37 és 46 év közöttiek csoportjával foglalkozunk. A korosztály sajátos jellemzője, hogy stabil anyagi háttérrel rendelkeznek és gyermekeket nevelnek. Vajon ők a legkörnyezettudatosabb fogyasztók?

 

A szerző által készített kérdőív 27 kérdést tartalmazott, melyeknek célja, hogy felmérjék, a kitöltők mennyire vannak tisztában jelen korunk környezeti problémáival, mennyire fenntartható a fogyasztásuk, szeretnének-e több információt és ötletet kapni arról, hogy mivel tudnák fenntarthatóbbá tenni életvitelüket. Továbbá, hogy mennyi időt és pénzt áldoznának szívesen a környezettudatosság érdekében.

Cikksorozatunk első részében bemutattuk a kérdőíves közvéleménykutatás módszertanát, valamint a 20 év alattiak fogyasztói szokásait, második részében  a 21 és 26 év közötti fiatal felnőtteket, míg harmadik részében a 27-36 év közötti korosztályt vettük górcső alá.

 

 

Hipotézis

 

A 37 és 46 év közöttiek számára a termék minősége a legfontosabb szempont. Az ökotermékeket ez a csoport vásárolja leginkább. Szeretnének többet tudni a termékek környezetbarát jellegéről, és akár több pénzt és időt is szívesen áldoznának a környezetvédelem megóvása érdekében.

zold

Kép: capitalmds.com

 

Valóság

 

A 37 és 46 év közöttiek csoportja a környezetvédelmi információkhoz, ismeretekhez a televízióból és rádiós műsorokból, szakmai sajtóból jut. Ennél a korosztálynál már igen alacsony az oktatásokon megszerzett ismeretek aránya. Ennek oka abban keresendő, hogy amikor ez a csoport volt iskoláskorú, a környezet védelme még nem volt napirenden. Ennek ellenére – meglepő módon – tájékozottságuk mégis jobb eredményt mutat, mint a fiatalabb korosztályoké. A felmérésből egyértelműen kirajzolódott, hogy véleményük szerint a környezetszennyezés jelentős problémát jelent mind globális, mind országos szinten, és a közvetlen környezetükben egyaránt.
Az ökotermékeket is legnagyobb mértékben ez a csoport vásárolja.

A válaszadóknak 79%-a szeretne több információt kapni a termékek környezetbarát jellegét illetően, és ezeket az információkat elsősorban a terméken feltüntetett jelölésekből, vagy a termékek használati útmutatójából szeretné elsajátítani.

Véleményük szerint az ország környezetvédelméről elsősorban az állampolgároknak kell gondoskodniuk (49%), majd ezt követően a kormánynak (40%).

Közösségi oldalakon ők töltenek a legkevesebb időt, 40%-uk alig napi fél órát. Telefonjaikat többségük 3 évnél ritkábban cseréli.

A válaszadók 27,9% minden bevásárlás előtt készít bevásárló listát, 65,1%-nál pedig alkalomfüggő. Vásárlásaik során a minőség és a megbízhatóság a legfontosabb, a reklámok pedig őket befolyásolják a legkevésbé. Több mint 50%-uk, ha teheti, már most is igyekszik odafigyelni, hogy környezetbarát terméket vásároljon, és többségük 6-10%-kal fizetne többet egy termékért.

A 37 és 46 év közöttiek fogadnának legszívesebben a környezet megóvásával kapcsolatos tanácsokat, ezek közül leginkább a 10-15 perces odafigyelést igénylőek érdekelnék őket.

 

 

Javaslatok

 

A vizsgált 5 korosztály közül a 37 és 46 év közöttiek mondhatók a leginkább környezettudatosnak, és az ő fogyasztásuk a legfenntarthatóbb. Minden kérdésre kimagaslóan jó válaszokat adtak, és a környezetvédelemre szívesen fordítanának több időt és pénzt is.
Bár a cikksorozat előző részeiben már megfogalmazott javaslatok – kooperáció a közlekedésben, élmények ajándékozása, ajándékok minimális csomagolása, QR kód felismerés lehetősége, az ökotermékek csoportosítása – tovább növelhetik az eddig is jó értékeket!
Ennél a korosztálynál nagyon fontos kiemelni a gyermekek környezettudatosságra való nevelésének kérdését. A 37 és 46 év közöttiek számára olyan környezet megóvására nevelő, ösztönző társasjátékokat, családi programokat javasolnék, amelyek segítségével a zöld szemléletformálás és a családi programok együttesen valósíthatók meg.

 

Címkék: ,