Hogyan váljunk környezettudatos vásárlóvá?

ReCity Magazin
Szerző: · 2018-03-08 | 17:32· Fókusz

Ahhoz, hogy környezettudatos vásárlóvá, fogyasztóvá válhassunk megfelelő információkkal kell rendelkeznünk a választási lehetőségekről, és felelősen kell választanunk ezek közül. A Humusz Szövetség létrehozott egy adatbázist a különböző termékjelzésekről, hogy könnyen tudjunk tájékozódni, ezáltal pedig jobban el tudjunk igazodni a termékek és szolgáltatások hatalmas kínálata között.

 

A tudatos vásárló onnan ismerszik meg könnyen a boltban, hogy órákig képes egy termék csomagolását olvasgatni. Hiszen annyi információ található rajtuk! Összetétel, lejárat, származás, és akkor még nem beszéltünk a csomagolás típusáról, a különböző ökocímkékről, termékjelzésekről. Ennyi információt megérteni tényleg nehéz, és sokszor ideje sincs az embernek arra, hogy maga járjon utána mindennek.

Sajnos a termékjelzések nem megfelelő mértékben terjedtek el a köztudatban, sokat nem ismernek közülük vagy esetleg helytelen üzenetet tulajdonítanak nekik.
A Földművelésügyi Minisztérium Zöld Forrás pályázatának támogatásával készült adatbázisban (www.humusz.hu/termekjelzesek) nemcsak az ökocímkéket gyűjtötte össze a Humusz csapata, hanem minden olyan jelölést is, ami egy termék csomagolásán feltűnhet. Az adatbázis megkönnyíti ezek megismerését, tartalmazza a termékjelzés képét, logóját és azt, hogy milyen termékek rendelkezhetnek vele.

 

Félrevezető jelzések

A fogyasztói döntések befolyásolására külön iparág alakult, marketingnek nevezik, viszont az eszközei sokszor félrevezetőek, becsapják a laikusokat, ezért is fontos, hogy birtokosai legyünk a legfontosabb tudnivalóknak, ezáltal nem tudnak megtéveszteni minket.
A legtöbb félreértést általában az újrahasznosíthatósággal összefüggésbe hozható jelzések jelentik. Ilyen az ún. PIC kód is, ami valójában csak azt jelöli, hogy milyen anyagból (legtöbbször műanyagokról van szó) van az adott termék vagy csomagolása. Ezek közül azonban nem mindegyik anyag hasznosítható újra.

muanyag_tipusok

 

A másik jelzés, ami gyakran félreértésre ad okot, az ún. Der Grüne Punkt. Ez sem jelenti azt, hogy a termék vagy csomagolása újrahasznosított anyagból készült, de még azt sem, hogy újrahasznosítható. Csupán annyit jelöl, hogy a gyártó eleget tesz a törvényi kötelességnek, és befizette a megfelelő díjat a német nemzeti csomagoláshasznosító szervezetnek.

der-grune-punkt

 

Mit jelöl az ökocímke?

Az ökocímkék komplex üzenetet közvetítenek egy adott termék vagy szolgáltatás fenntarthatósági jellemzőiről, beleértve az előállítás és kereskedelem társadalmi, etikai és környezeti hatásait. Hazánkban a Környezetbarát Termék védjegy jelöli, hogy az adott termék/csomagolás/szolgáltatás jobb környezeti teljesítményt mutat, része az európai ökocímke rendszernek (Eurovirág). A legtöbb országnak, régiónak van saját ökocímkéje, itthon talán az Északi hattyú és a német Kék angyal a legismertebb.

okocimkek

Ökocímkék

A Fair Trade, azaz méltányos kereskedelem címkéje is ismerős lehet, azt jelzi, hogy adott terméket méltányos árakon, tisztességes munkakörülmények között állították elő. Emellett megjelentek más hasonló programok is, pl. az UTZ, amelyek hasonló célokat tűztek ki. Mindig érdemes utána olvasni ezeknek a kezdeményezéseknek, főleg azoknak, amelyek önkéntes jellegűek, ugyanis sok esetben gyengébb kritériumrendszerekkel dolgoznak.

 

Összességében elmondható, hogy hasznos átfutni a különböző címkéket és jelentésüket, a számunkra szimpatikusakat megjegyezni, vásárlás során pedig olyan termékeket és szolgáltatásokat vásárolni, amelyek rendelkeznek ezekkel. Így lehetőséget kapunk a tudás birtoklására, és arra, hogy környezettudatos vásárlóvá váljunk.

 

Hirdetés

Címkék: , ,