Iskolai szelektív hulladékgyűjtés – alulról szerveződve

Doró Viki
Szerző: · 2017-12-11 | 11:49· Fókusz

A pilisvörösvári Friedrich Schiller Gimnázium és Kollégium szelektív hulladékgyűjtésének kiterjesztését, hatékonyságának javítását egy 17 éves diák, Kovács Domokos kezdeményezte. Persze, a sikerhez szükség volt az iskola vezetőségének támogatására és a tanári kar nyitottságára is. Vajon mi késztet arra egy fiatalt, hogy síkra szálljon a környezettudatosság terjesztéséért?

 

Honnan ered a szelektív hulladékgyűjtés iránti elkötelezettséged? Volt egy minta előtted?

Gimnáziumi éveim előtt Waldorf iskolába jártam, Óbudára. Ott természetes volt, hogy szelektíven gyűjtünk. Minden nap egy hatodikosokból álló brigád végigment a termeken és kiürítette a kukákat.
Hetedik osztálytól a pilisvörösvári Friedrich Schiller Gimnázium és Kollégiumban folytattam a tanulmányaimat. Egy idő után feltűnt, hogy bár a folyosókon szelektíven gyűjtjük a hulladékot, de azt később összeöntik a vegyes szeméttel. Az ötlet nem tőlem származott, de én kezdtem el noszogatni az iskola vezetőségét, hogy ezen változtassunk. Sajnos sok helyen van úgy, hogy elindul egy kezdeményezés, aztán lankad a kedv, és a ráfordított energia kárba vész. Ezt nem szerettem volna, ezért elkezdtem gondolkozni azon, hogyan lehetne hatékonyabbá tenni a gyűjtést. Ekkor nem volt szinte semmilyen tájékoztatás a suliban. A pincéből előkerült még pár kuka, amit szintén kiraktunk a folyosóra.

honlapra

Kovács Domokos

Milyen hulladéktípusokat gyűjtötök?

Egyelőre fémet, műanyagot és tetrapakot gyűjtünk szelektíven. Ezek foglalják a legtöbb helyet. A papírt a tanárok gyűjtik külön a szertárakban és évente egyszer a diákönkormányzat szervez papírgyűjtést. Illetve a folyosón van még elemgyűjtőnk is.

 

Miért akartad a szelektív gyűjtést hatékonyabbá tenni?

Fontosnak tartottam, hogy a félig működő rendszer újratervezésével megoldódjon a korábbi helyzet, azaz hogy ne kerüljön a szelektív hulladék a vegyes kukába. Volt szerencsém Németországban járni, ahol szinte minden iskolában természetes a szelektív hulladékgyűjtés. Arra gondoltam, itthon is meg kell valósítanom, hogy minden teremben legyen lehetőség erre. Hosszas keresgélés és telefonálás után sikerült megtalálnom a Recobin Kft.-t, akik remek lehetőséget biztosítanak iskoláknak. Van egy Iskolakuka néven futó programjuk, amelynek része, hogy az iskoláknak kedvezményt adnak. Így találtam rá a papírtestű kukákra, amelyek árban is nagyon jók. Szerettem volna pénzt is megtakarítani az iskolának, ezért a környezettudatosság mellett a költséghatékonyság is nagy szerepet játszott.

IMG_4525

Az Európai Hulladékcsökkentési Hét során kidekorált papírkukák

A tanári kar hogyan fogadta az ötletedet?

A fizikatanár azt mondta, hogy ő évek óta reménytelenül harcol az ügyért, de szívesen segít és sok sikert kíván. Az iskola vezetőségét azzal az érvvel sikerült megnyernem, hogy a szelektív hulladékgyűjtés költséghatékony is tud lenni, és ezzel az iskola pénzt tud megtakarítani. Volt olyan tanár, aki csinált német feliratot a kukákhoz (a Friedrich Schiller Gimnázium német nemzetiségi iskola – a szerk.) és kirakta azokat.
Tavaly szerveztem egy kirándulást a hulladékhasznosító üzembe, ebben is segítségemre voltak a tanárok. Idén pedig mi is csatlakoztunk az Európai Hulladékcsökkentési Héthez, amiben több tanár is partner volt.
Fontos hangsúlyoznom, hogy a vezetőség az első perctől fogva támogatott és biztosította az anyagi feltételeket. Azonban a szemléletben néha még látok hibát. Például amikor van egy iskolai rendezvény, akkor csak nekem jut eszembe, hogy ki kéne rakni szelektív kukákat, a takarításnál pedig figyelni kéne a megfelelő gyűjtésre. De a tanárok az egész folyamat során nyitottak voltak, és mindenben segítettek.

 

Hol tart most a projekt?

Az Európai Hulladékcsökkentési Hét keretén belül minden terembe került szelektív kuka, és sikerült megoldanunk a megfelelő tárolást is. Mivel az országos hulladéktörvény meggátol minket abban, hogy vállalkozónak adjuk át a keletkezett szelektív hulladékot, ezért a helyi közszolgáltatóra, a ZöldBicskére kell hagyatkoznunk, ami viszont csak havonta egyszer szállítja el. Ilyenkor 3500 liter hulladékot visznek el, ami a feldolgozást követően újrahasznosításra kerül. Ez a mennyiség várhatóan nőni fog, mivel a projekt-hétnek köszönhetően már minden teremben van kuka és megfelelő tájékoztatást kaptak a diákok. Távlati cél, de feltehetően egy kommunális hulladékgyűjtőt le tud majd mondani az iskola, aminek az ára 33.000 Ft/negyedév.
A következő évben szeretném a többi pilisvörösvári iskola számára átadni a tapasztalataimat és segíteni őket az első lépés megtételében.

 

Milyen akciókkal szálltatok be az Európai Hulladékcsökkentési Hétbe?

A diákok különböző tanórák keretén belül foglalkoztak a környezettudatossággal. Például matekórán a Zöldmatek feladatait oldották meg, illetve rajzos illusztrációk készültek az egyes feladattípusokhoz, rajzórán kidekorálták az újonnan beszerzett szelektív-gyűjtőket, irodalomórán “A walesi bárdok” című művet dolgozták fel – újrahasznosított anyagokból készítettek kiállítást és átírták a balladát.

IMG_0738

Újrahasznosított “A walesi bárdok”

Az iskolarádió egész héten környezettudatos programokat sugárzott mai zenékkel fűszerezve. Végül a pénteki osztályfőnöki órákon a diákok interaktív előadásokon hallhattak friss és aktuális információkat a környezettudatosságról, melyet az Európai Parlament Nagykövet-iskola diákképviselői adtak elő.

 

Mi az, ami a környezetvédelmen kívül érdekel?

Nagyon szeretek sportolni, másodikos korom óta vízilabdázom. Érdekel a történelem és a politika. Szeretek a barátaimmal lenni, mint minden tizenhét éves srác. A közösség fontos számomra. Az iskolai diákönkormányzaton túl az Országos Diáktanács munkájában veszek részt. Kiemelten foglalkoztat az érdekképviselet, az érdekérvényesítés kérdése, folyamata.

 

Pályaválasztás előtt állsz. Hol szeretnéd folytatni a tanulmányaidat?

Egy olyan szakot néztem ki, amelynek része egy magyarországi képzés is. Passauban szeretnék továbbtanulni, de direkt olyan irányt választottam, amit majd itthon is hasznosítani tudok. A képzés alapja a jog, a gazdaság és a történelem. Szeretek tárgyalni és megvalósítani ötleteket. A későbbiekben szeretném ezt a legfelsőbb szinten végezni, és diplomataként képviselni az ország érdekeit. De nagyon szeretnék az oktatással is foglalkozni, sokáig gondolkoztam azon, hogy iskolaigazgató legyek.

 

Az Európai Hulladékcsökkentési Hétre, a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítésére készült az alábbi videó is Scherer Péter főszereplésével:

Címkék: , ,