Kerékpárral Budapesten – A Balázs Mór-terv tükrében

ReCity Magazin
Szerző: · 2015-03-27 | 16:21· Ki

A környezettudatos közlekedésfejlesztés célja, hogy Budapest lakói tiszta és fenntartható környezetben éljenek. Ezért a kerékpározás, mint környezetbarát közlekedési lehetőség kiemelt szerepet foglal el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) stratégiájában. A kitűzött cél, hogy a kerékpáros közlekedés feltételeinek javításával egyre többen válasszák a kerékpárt. 

Budapesten az utóbbi években egyre többen használják a kerékpárt elsődleges közlekedési eszközként, és bár számos fejlesztés történt, a kerékpárutak hossza, folytonossága és minősége még mindig hagy kívánnivalót maga után. Nem beszélve arról, hogy a gépkocsivezetők továbbra sem kezelik egyenrangú félként a kerékpárosokat és a régóta várt B+R (bike + ride – biciklizz és vezess) parkolók idei kivitelezésében is csak reménykedni lehet.

Ugyanakkor a 2014 szeptemberében elindult Mol Bubi egyértelmű sikere megerősítést és új lendületet adott a kerékpáros fejlesztéseknek.
 
A 2013-as Balázs Mór-terv, ami Budapest 2014 és 2030 közötti rövid- és középtávú közlekedésfejlesztési stratégiáját tartalmazza, már prioritásként kezeli a kerékpáros közlekedés fejlesztését. 
A terv a fenntartható városi mobilitás-tervezés szellemében készült és a városban élő embert és környezetét állítja a középpontjába. Kialakítása során figyelembe vették az elmúlt időszak közlekedésfejlesztési tapasztalatait, a nemzetközi jó gyakorlatokat, valamint a főváros közlekedési kulcsproblémáinak elemzését is.
A végleges verzió várhatóan április-május folyamán jelenik meg a társadalmi egyeztetés során beérkezett vélemények kiértékelését követően.
 
A Balász Mór-terv célrendszere

A Balázs Mór-terv célrendszere

A Balázs Mór-tervben megfogalmazott cél a budapesti modal splitben a környezettudatos közlekedési módok arányának a jelenlegi 65 százalékos szintről 80 százalékra növelése. A közösségi közlekedési rendszer fejlesztése mellett ennek eléréséhez a közterek átalakítása révén egyre erősödő gyalogos és kerékpáros közlekedési módok járulnak majd hozzá.

Közlekedési módok

 

A kerékpáros koncepció alapelvei

 
A kerékpáros közlekedés részarányának növelésével nagymértékben javulhat a városi életminőség, a gépjárműforgalom egy részének kiváltásával csökkenhetnek a dugók, tisztább lehet a levegő, a kerékpározással járó napi rendszeres testmozgás pedig segíthet az egészség megőrzésében.

 
A koncepció átfogó céljai:

– A budapesti kerékpáros közlekedés részaránya 2030-ig 10 százalékra növekedjen, és ez elsősorban az egyéni gépjárműhasználat kiváltásával történjék.
– A kerékpározás biztonságosságának és elfogadottságának növelése.
 
Alapelvek:
 
– mindenki által választható utazási alternatíva, mindenhonnan mindenhová biztonságosan el lehessen jutni kerékpárral is
– gyors, kényelmes és biztonságos kerékpározás feltételeinek megteremtése
– sűrűn elérhető biztonságos közterületi kerékpárparkolás
– kapacitív, gyors, akadálymentes kerékpározást biztosító főhálózat, és a lakóterületek, intézményi területek átjárhatóságát biztosító kerékpárosbarát úthálózat
– a kerékpár előnyben részesítése mind a forgalmi helyzetekben, mind a döntéshozatalban, mind a szabályozásban és üzemeltetésben
– kerékpáros szempontrendszer érvényesítése valamennyi útfelújításnál, közúti beavatkozásnál és közterület rendezésnél. A tömegközlekedés és a gépjárműforgalom igényeivel összhangban valósuljon meg a gyalogos, kerékpáros forgalom igényeinek színvonalas kiszolgálása
– kerékpár és közösségi közlekedés integrációja

 

Kerékpáros helyzetkép

·       Teljes budapesti úthálózat: 4500 km; főúthálózat: 1200 km
·       Kerékpáros főhálózat: 288 km, tervezett összesen: 400 km

Kerékpáros útvonal hálózat típusai Budapesten
.


Integrált szemléletű fejlesztések

A fenti célok elérése érdekében olyan integrált fejlesztések elindítását célozta meg a BKK, amelyekkel az egyes közlekedési ágazatok optimális együttműködése valósulhat meg.
A BKK a fővárosi utak forgalomtechnikai kezelőjeként minden fejlesztésében igyekszik a kerékpáros közlekedés számára is megtalálni a lehető legjobb megoldást. Közútkezelői minőségében pedig fokozatosan valósítja meg az egyirányú utcák kétirányú kerékpározhatóságát, a közös busz- és kerékpársávok kijelölését és a csomóponti kerékpáros átvezetések korrekcióját. 
A kerékpáros és a közösségi közlekedés integrációjának egyik módja a B+R (bike and ride – bringázz és utazz) rendszer kiépítése, amely a környezetbarát, de korlátozott hatótávolságú kerékpározást ötvözi a kötöttpályás utazással.
A B+R tanulmányterv 77 helyszín részletes vizsgálatával készült el, és megkezdődött a kiviteli terveztetés előkészítése a hév- és a metróvonalak mentén.
 
Ezenkívül a BKK Közút Zrt. kerékpáros útellenőre 2013-tól rendszeres bejárással ellenőrzi a fővárosi kezelésű kerékpárforgalmi hálózatot, vagyis minden egyes útszakaszt kéthetente megvizsgál. 2013-ban összesen 809 (forgalomtechnikai és útburkolati) hibát regisztráltak és ugyanennyit ki is javítottak.

A folytatásban utánajárunk a 2014-ben megvalósult és az idei évre várható belvárosi kerékpáros fejlesztéseknek, valamint a kerékpár-parkolók helyzetének!

 

Címkék: , , ,