Kerékpárparkolók Budapest belvárosában

ReCity Magazin
Szerző: · 2015-04-20 | 13:04· Ki

A budapesti kerékpáros közlekedés az utóbbi években rohamléptekben fejlődött, aminek újabb lökést adott a Bubi tavaly őszi indulása és a belváros – folyamatban lévő – kerékpárosbarát fejlesztése.
Ezúttal annak jártunk utána, hol és mihez tudjuk letámasztani a bringáinkat!

 
 
A Balázs Mór-terv célja, hogy a budapesti kerékpáros közlekedés részaránya 2030-ra 10%-ra emelkedjen. Ennek egyik fontos előfeltétele a megfelelő számú és minőségű kerékpártámasz biztosítása.
A parkolás ugyanis jelentősége ellenére sokáig elhanyagolt kérdés volt: több  frekventált helyen ma sincs megfelelő kerékpártámasz (a Hollandiában jellemző kerékpár-parkolóházakról pedig még csak álmodozhatunk), ezért oszlophoz, korláthoz kell kikötni a biciklit, ami
1. nem feltétlenül stabil
2. zavarhatja a gyalogos közlekedést
3. nem kelti rendezett városkép benyomását.
 
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által tavaly tavasszal indított belvárosi kerékpáros közlekedésfejlesztés során nem feledkeztek meg e hiányosság kiküszöböléséről sem.

Budapesten közcélú kerékpártárolóként 1990 és 2006 között mintegy 14.000 férőhely létesült, ebből nagyjából 3500-at üzemeltet a Budapest Közlekedési Központ.

A 2014-15-ös fejlesztés keretében több mint 160 helyszínen 800 db támasz (=1600 férőhely) telepítését tervezik 9 kerületben (I., II., V., VI., VII., VIII., IX., XI., XIII.). Egy kerékpárparkoló jellemzően 3-10 db támaszból áll, egy támaszhoz pedig két kerékpár rögzíthető.
Eddig a VI-VII. kerületi támaszok kihelyezése történt meg 36 helyszínen.
A VI. kerületben 2014 július közepére 22 helyszínen összesen 130 kerékpártárolót telepítettek, míg a VII. kerületben 14 helyszínen 85 kerékpártárolót helyeztek el. Tehát a két kerületben összesen 430 új kerékpáros férőhelyet hoztak létre.

Úk kerékpártámaszok a belvárosban.
2014-ben kialakított kerékpárparkolók a VI. és VII. kerületben (Kép: bkk.hu)

A kerékpártárolók egy részét a járdán vagy egy-egy gépjármű parkolóhelyén alakította ki a BKK Közút. A parkolókat sárga burkolati jel és kerékpárparkoló tábla jelzi, így felismerésük egyszerű, és az adott városrész rendezettebb utcaképéhez is hozzájárul.
 
Ahogy korábbi cikkünkben Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub (MK) kommunikációs munkatársa elmondta, az egyeztetések során az egyetlen nehézséget az okozta, hogy az önkormányzatok nehezen mondtak le az autóknak fenntartott parkolóhelyekről. Pedig egy autó helyén 8-10 kerékpár is elfér (igaz, a bicikliseknek nem kell fizetniük a parkolásáért).
 
 

Milyen a tökéletes kerékpártámasz?

 
Ahány hely, annyiféle! – de vajon attól mert esztétikus, alkalmas a feladata ellátására is? Sajnos korántsem!
Alapvető elvárás a támaszokkal szemben, hogy ne csúszkáljon rajta a lakat, erősen tartsa a biciklit, ne lehessen könnyen „kimozdítani” a helyéről, és lehetőleg a közterület jól látható részén legyen elhelyezve.
Az MK kíváncsi volt a kerékpárosok véleményére is, ezért tavaly ősszel megkérdezte őket, melyik típust preferálják. A több mint 600 válaszadó egyértelműen az egyébként a BKK által is előnyben részesített U alakú támasztékot tartotta a legjobbnak.

U alakú kerékpártámasz
U alakú kerékpártámasz (Kép: kerekparosklub.hu)

Mit tehetek akkor, ha mondjuk egy kávézót üzemeltetek és a vendégeim között sok a bringás, akiknek szeretnék parkolóhelyet biztosítani?
 
Amennyiben ilyen U alakú támaszokat telepítek, továbbá a tárolót közterületen, hálózati szempontból megfelelően helyezem el – az általános műszaki leírás szerinti kialakítással és rögzítéssel –, akkor a BKK vállalja a kerékpártároló üzemeltetését, de a tervre forgalomtechnikai jóváhagyás szükséges.
A megfelelő kialakításhoz kérhetem az MK segítségét is itt.
 
 
A kerékpártámaszok számának növekedése elengedhetetlen a minőségi kerékpárhasználat és a biztonságos parkolás szempontjából. Bízunk benne, hogy 2015-ben a kihelyezés üteme felgyorsul és év végére sikerül elérni a célként kitűzött 800 új támaszt!

 

 

Címkék: ,