Közlekedési lámpák nélkül biztonságosabb lehet egy kereszteződés?

ReCity Magazin
Szerző: · 2018-03-26 | 17:02· Be

Egy ideig kikapcsolt közlekedési lámpákkal tesztelték, és mivel bevált, még a lámpák oszlopait is elbontották az amszterdami Alexander téren. Habár azt gondolnánk, ez a megoldás balesetveszélyes, meglepő módon még biztonságosabb is, mint a lámpás közlekedés.

 

A Nextcity cikke, amely magyarul a Magyar Kerékpárosklub oldalán jelent meg, egy az amszterdami dugókat feloldó megoldást mutat be.
Amszterdam belső kerületeiben a kerékpáros közlekedés az összes megtett út közel 70%-át adja. Mivel a kereszteződésekben kerékpáros dugók alakultak ki, olyan megoldásokat kerestek, amelyek segítenek abban, hogy a kerékpáros forgalom folyamatos lehessen azokon a helyeken, ahol az áthaladó bringások száma eléri a napi 40 ezer főt.

Alexander tér

Az Alexander tér már lámpák nélkül

A közlekedésmérnökök azt feltételezték, hogy egy közlekedési csomópontban a lámpák eltávolítása alapvetően mindenkinek kedvezne.
„A közlekedési jelzőlámpák valójában az autós forgalmat szolgálják, nem pedig a kerékpáros vagy gyalogos közlekedés érdekeit. Nem biztos, hogy ott kell jelzőlámpákat használni, ahol a közlekedők nagy része gyalogos vagy kerékpáros” – mondja Meredith Glaser, az Amszterdami Egyetem Városi Kerékpározási Intézetének (Urban Cycling Institute – UCI) kutatója.
A gyalog és kerékpárral közlekedők ugyanis teljesen természetesen tudnak verbálisan vagy nonverbálisan kommunikálni egymással, így könnyen el is kerülik egymást. A környezetüknél gyorsabb és nehezebb – tehát veszélyesebb – autóban ülők viszont az elzártság és sebességük miatt nehezen tudnak kapcsolatba lépni a körülöttük élőkkel, közlekedőkkel. A közlekedési lámpák tehát elsősorban az autós közlekedést segítik.

Hans Moderman holland közlekedésmérnök (1945-2008) elmélete szerint az osztatlan közös terek („shared space”) elbizonytalanító hatása a használók teljes figyelmét követeli meg, míg a sávok vagy jelzések következménye, hogy az úthasználók nem egymásra, hanem csak a jelekre figyelnek.

 

A nagyforgalmú Alexander téren nyolc hónapnyi egyezetetés előzte meg a döntést, mire 2016 májusában elindulhatott a tesztüzem, és kikapcsolták a lámpákat. A teret használó megkérdezettek többsége pozitív tapasztalatokról számolt be, a lámpák hiánya nem vezetett több balesethez és nem késleltette az ott járó villamost sem, sőt gyorsabbá tette a csomóponton való áthaladást. Ezért a város vezetése 2016 szeptemberében véglegesen megszüntette a téren a lámpákat – olvasható a Kerékpárosklub oldalán, ahol további részleteket is megtudhattok.

 

Címkék: ,