Kutyával utaznál? Kalandra fel!

Tábori Szilvia
Szerző: · 2014-11-10 | 16:47· Fókusz

Bár a kutyák utaztatásának szabályai viszonylag egyértelműek, betartatásuk esetleges, mint bolti islerben a finom lekvár. A probléma kiindulási pontja: vajon a szállítandó kutyamennyiséget a szabályokhoz vagy a sofőrök kedvéhez mérjük?

A partizánharc a MÁV váci vonalán kezdődött, ahol sínfelújítás miatt, a rövid útszakaszra beállított pótlóbusz sofőrjénél az érvényes élőállat jegyet lobogtatva (2 fő/több kutya) könyörögnünk kellett a vasúti kutyakvóta továbbszállításáért. A buszokon ugyanis eltérő a szállítható élőállatok mennyiségi szabályozása, s a vonatokat pótló járatokon nem számoltak ezzel. Ám a vonatra érvényes szelvényekkel, úgy vélem, joggal kértük az utaztatásunk.
Sorsunk – mint később számtalanszor – ezúttal is a sofőr jóindulatán múlt.

Út a rebellis kutyaszállításhoz?

A MÁV-nál a legegyértelműbb a szabályzat: egy utas legfeljebb két kutyát szállíthat, fülkés kocsik esetében az utasok engedélyével foglalhatunk helyet. Húsz kilogrammnál nagyobb ebek pedig – elvileg – csak a peronon utaztathatók. Ám barangolásaink során még soha nem kellett elhagynunk a kocsikat erre hivatkozva. Sőt, ha kutyáink egy helyben, jámbor ábrázattal ülnek, nem ragaszkodnak a szájkosár használatához sem. A lényeg, hogy a jegyeket rendben találják.

Ella

Az egyik renitens, Ella (Fotó: Perényi Zoltán)

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is egyértelműen fogalmaz: a póráz, szájkosár, egy utas egy kutya szabályt léptették életbe, ám lehetőséget adnak arra, hogy egyazon időben többen is szállíthassanak egy-egy kutyát. A gyakorlat ugyan mást igazol; nekem két, sőt három, négy kutyával sem kellett még szerelvényt elhagynom Budapest területén. Ugyanakkor szabályzatba foglalták, hogy bármikor kérhetik az utaztatott kutya oltási könyvét.
Bár ehhez hasonló kitétel nincs a MÁV előírásai között, egy Budapest-Érd közötti vonalon mégis rákérdeztek a papírokra. Szerencsére a kalauz megelégedett a „nálunk van” válasszal.

A Volán országos helyközi buszjáratain kétesélyesebb a helyzet. A nehézséget nem csupán a MÁV szabályaitól eltérő előírás jelenti. A társaság szabályzata szerint utasonként egy kutya, pórázon és szájkosárral utaztatható, ám több utas is vihet egyazon időben ebet. Mégis

kínos pillanatokat okozhat, mikor a sofőr másként értelmezi az előírást.

Főként, rendhagyó helyzetben. Éppen a fentebb említett váci vonatpótló járaton hivatkoztak a buszon egyszerre csak egy kutya tartózkodhat kitételre. A sofőr szerint ketten még kettővel sem szállhattunk volna fel, nem hogy hárommal, akkor sem, ha a vonatra teljesen legálisan váltottuk jegyeinket. (A MÁV-nál ugye két kutyát szállíthat egy fő.)
Egy busz egy kutya szabályt például a Pécs határain belül utasokat szállító Tüke Busz Zrt-nél hoztak, ott egy autóbuszon valóban csak egy eb szállítható.
A Szegedi Közlekedési Kft. már könnyebb helyzetbe hozza az állattartókat; a póráz, szájkosár kitételhez ragaszkodnak csak.
Az egy fő/egy kutya passzushoz tartotta magát egy Kemence és Szob között közlekedő helyközi járat sofőrje is, ahol miután mi már fent voltunk kutyával a járaton, a következő megállónál szintén négylábúval várakozó idős házaspárt nem engedte fel a sofőr a fedélzetre.

Negro

A másik renitens, Negro – és gazdája (Fotó: Perényi Zoltán)

A börzsönyi térségben egyébként is nehezített a pálya: több kutyával alig-alig oldható meg a közlekedés. Az egy fő/két kutya probléma még orvosolható lenne egy segítőkész utassal, aki magáénak mondja az egyiket, de a sofőrök – a hivatalos kiírás ellenére – többnyire ragaszkodnak az „egy busz egy kutya” szabályhoz. Előfordult, hogy hosszas könyörgésre egyikük felengedett ugyan a buszra két kutyával, ám egy jegyet adott csak ki, jelezve, hogy ellenőrzéskor én viselem a szabályszegés következményeit. Az ellenőrök a következő megállónál megérkeztek, így a kisebbik az ülés alatt, „láthatatlan üzemmódban” várta a közlekedési rendfenntartók távozását.

A többkutyás utazás tehát éppen azért tesz rebellissé, mert a látszólag egyértelmű szabályok betartatói könnyen helyzetbe hozhatnak.

Igazolványszáma: kutyabérlet

– A MÁV szerelvényein kizárólag a 2. osztályú kocsikban, vagy a peronon, a kerékpár fuvarozásával megegyező összegért szállíthatunk élőállatot: a minimum viteldíj 230 forint, mely 50 kilométeres távig érvényes. Efelett sávosan, 10-20, majd 50 kilométerenként emelkedik az összeg: 100 kilométeres utazásra 460 forint, 200 kilométer esetében 840, 260 kilométerre 1030 forintot fizetünk.

– A budapesti helyi tömegközlekedési járatokon egy normál, 350 forintos vonaljeggyel, vagy a külön kutyának kiadott, 5250 forint értékű bérlettel szállítható a saját lábán közlekedő (nem dobozban, vagy ölben) kutya.

– A szegedi tömegközlekedési járatokra a rendszeresen kutyájukkal utazók nem válthatnak külön kutyabérletet, a 6830 forintos „általános” felnőtt bérlettel szállíthatnak kutyát. Az igazolványszám rovatba a kutyabérlet megnevezést kell írni.

– A Volán helyközi járatain a kutyaszállításért az útipoggyász fuvarozására meghatározott díjat kell fizetni. Ez a MÁV-hoz hasonlóan, sávosan változik: ötven kilométerig 155 forint, 50 és 100 kilométer közötti távolság esetén 200 forint, 100 kilométer felett 275 forintot kérnek.

Az ölben vagy dobozban szállítható kisebb testű kutyák ingyenesen szállíthatók valamennyi közlekedési társaságnál.
A segítő kutya kiképzésének, vizsgáztatásának és alkalmazhatóságának szabályairól szóló miniszteri rendelet szerinti segítő kutya, továbbá a rendőrségi (vám- és pénzügyőrségi) szolgálati kutya szállítása díjtalan.

Címkék: , ,