Megosztáson alapuló közlekedés Európában

Doró Viki
Szerző: · 2017-12-04 | 17:55· Ki

A megosztáson alapuló közlekedési rendszerek az egész világon terjedőben vannak. Habár ennek legismertebb formáját, az Ubert Magyarországról kitiltották, a hazai telekocsi rendszer, az Oszkár idén ünnepelte 10. évfordulóját, a GreenGo népszerűsége pedig folyamatosan nő. Vajon Európa más városai hol tartanak e téren?

 

Ezt vizsgálta meg a ShopAlike idén nyáron az európai fővárosok körében autók, kerékpárok és robogók tekintetében.
Mielőtt megmutatnánk, hogy mely városok járnak az élen, nézzük meg, jelenleg milyen megosztáson alapuló közlekedési rendszerek közül választhatunk itthon!

Screenshot 2017-12-04 17.42.41

A legrégebbi közülük az Oszkár telekocsi, amelynek egyik ötletgazdájával készített korábbi interjúnkból kiderült, hogy az alapvető különbség a két szolgáltatás között, hogy az Oszkár “sorfőrjei” nem hivatásos sofőrök, akkor is útra kelnek, ha nincs utasuk. Általában hosszabb utakra keresnek útitársakat – vagy az utasok az adott irányba tartó autóst – és csak az útiköltséget osztják szét egymás között (beleszámítva a sofőrt is). Tehát az autós a tevékenységet nem üzletszerűen végzi.

A közös autóhasználat vagy carsharing – azaz amikor az autót bárki, aki a rendszer tagja kibérelheti rövid távra – sem ismeretlen a budapestiek számára. Az Avalon már évek óta biztosít erre lehetőséget, igaz főként üzleti ügyfeleinek (erről ITT olvashattok bővebben), egy évvel ezelőtt pedig elindult a GreenGo, amelynek flottája kizárólag elektromos autókból áll. Sajnos jelenleg még csak a főváros belső kerületében élők számára érhető el kényelmesen, de bízunk benne, hogy ha minél többen használják, akkor a kör, amelyben a leparkolt autó felvehető, hamarosan tágulni fog.

A közös kerékpárhasználat a MOL Bubinak köszönhetően nemcsak a budapesti lakosok, hanem a külföldiek körében is igen népszerű. A jellegzetes almazöld kerékpárokból 1486 db rója az utakat, melyeket 124 gyűjtőállomáson lehet felvenni, illetve leadni.

szazadik_allomas_08

 

A ShopAlike 2017 nyarán (június-július) készített egy átfogó elemzést az európai fővárosok (28) megosztáson alapuló közlekedési rendszereiről, melynek köszönhetően láthatóvá vált, hogy hol járnak az egyes országok a környezetbarát megoldások alkalmazásában.

 

Módszertan

Amit figyelembe vettek:

  • Az autóknál a legolcsóbb ajánlatot, kizárólag egyéni használatra
  • A hétköznapi árakat
  • A telefonon/alkalmazáson keresztüli foglalást
  • A hagyományos és e-autók számát, regisztrációs díját
  • Ha az árt percenként, vagy kilométerenként kell fizetni 50 km-rel számoltak, valamint egy óra menetidőt

Amit nem vettünk figyelembe:

  • Reptér, parkolási, havi, foglalási díj, kaukció
  • A másokkal való sharing rendszereket (pl. BlaBlaCar, Bilpool, Thevoltapp, CarPoolWorld, Autolevi)
  • A hagyományos kölcsönzőket

Az adatok összegyűjtése után kombinálták az eszközök számát és az átlagos óránkénti árat és megalkották a legjobb közösségi közlekedési rendszerekkel rendelkező fővárosok listáját.

Megosztáson alapuló közlekedési eszközök Európa fővárosaiban

 

A teljes lista és a közlekedési eszközök szerinti bontás elérhető a ShopAlike weboldalán.

 

Címkék: , , ,