A Duna és partjai történeti és építészeti szempontból is Budapest legértékesebb, funkciókban gazdag területei, a turisták és a kikapcsolódni vágyó lakosok kedvenc célpontjai. Ennek ellenére a belvárosi rakpartok adottságaikhoz képest alulhasznosítottak, a kikötők rendezetlenek, a zöldfelületi rendszer hiányos, az alsó rakpart közúti forgalma elszigeteli a folyót a várostól. Ennek kezelése érdekében – első körben – a pesti belvárosi part átépítésére hirdetett nyílt pályázatot a városvezetés.
Budapest városvezetésének feltett szándéka – a Budapest 2030 városfejlesztési koncepció céljainak és a kortárs európai trendeknek megfelelően – egy vonzóbb, sokszínű és színvonalas kikapcsolódási lehetőségeket nyújtó Duna-part kialakítása.
Ennek érdekében a belvárosi Duna-partok fejlesztése három szakaszon, a finanszírozási lehetőségek függvényében, ütemezetten valósulhat meg a következő években.
A leginkább frekventált pesti belvárosi part átépítését (I. szakasz) a sétány Dagály Úszóközpontig való meghosszabbítása (II. szakasz) kíséri a 2017-es vizes világbajnoksághoz időzítve. Budán a Kolosy tér – Döbrentei tér közötti part megújítása (III. szakasz) hosszabb távon ütemezett módon valósulhat meg, mely a közlekedésfejlesztési (budai fonódó villamoshálózat kiépítése, Várkert Bazár környezetének revitalizációja) projektekhez kapcsolódva már elindult.
A Kossuth tér – Fővám tér közötti szakasz esetében Budapest Főváros Önkormányzata nyílt építészeti tervpályázat keretében választja ki az érintett Duna-part – az alsó rakpartok, a Belgrád rakpart és a Széchenyi tér – közterületi megújítására, valamint a csatlakozó vízfelületekre telepítendő közcélú úszóműrendszer kidolgozására vonatkozó legjobb tervjavaslatot. A projekt célja, hogy az elmúlt években megújított belvárosi közterület-hálózat a Duna-partra is kiterjedjen, ezzel szerves kapcsolatot teremtve a város és a Duna között. A tervpályázatot követően a nyertes tervező feladata lesz az érintett közterületek és úszóművek építési, illetve létesítési engedélyezési terveinek elkészítése – ezt követően a kivitelezés várhatóan 2017-ben indulhat, európai uniós forrás bevonásával.
Témák
1. Alsó rakpart
A pesti alsó rakpart 2×1 sávos, forgalomcsillapított kialakítása a Kossuth tér – Petőfi tér között, ezzel együtt az érintett közterületek megújítása; új zöldfelületek, gyalogos és kerékpáros sétány kialakítása.
2. Széchenyi tér
A Széchenyi tér bekapcsolása a belvárosi köztérhálózatba: a közúti forgalom megtartása mellett Duna-parti főtér-szerepéhez méltó megújítása, a gyalogos és kerékpáros bejárhatóság kialakítása.
3. Úszóművek
Közhasználatú rekreációs, kikötői és vendéglátó funkcióknak, rendezvényeknek és művészeti eseményeknek helyet adó úszóműrendszer kialakítása, valamint a belvárosi kikötőhálózat megújítása.
4. Belgrád rakpart
A Belgrád rakparton a jelenlegi forgalmi kapacitás megtartása mellett irányhelyes közúti sávok kialakítása, a közterületek megújítása, valamint a nemzetközi hajóállomás területének funkcionális újragondolása.
Jelentkezés
Olyan tervezőcsapatok jelentkezését várják, melyek a komplex tervezési feladat valamennyi szakterületi tudásával rendelkeznek. Ennek megfelelően a csapatban legyen legalább 1-1 fő építészmérnök, településmérnök, tájépítészmérnök vagy táj- és kertépítészi szakon végzett kertészmérnök, valamint közlekedésmérnök vagy építőmérnök.
A tervpályázat az Európai Unió bármely tagállamában élők számára is nyitott.
A részvételi szándékot postai vagy elektronikus úton kell jelezni Budapest Főváros Önkormányzata számára, aki ez alapján küldi meg a jelentkezési adatlapot és nyilatkozatot a pályázó számára. A jelentkezést követően a pályázó a visszaigazoláskor kapott weboldalon és jelszóval tudja letölteni a tervpályázati dokumentációt; mely – előzetes bejelentkezést követően – személyesen is átvehető.
A postára adás határideje: 2015. november 2.
Eredményhirdetés: 2015. december 1.
Díjazás
A pályaművek díjazására és megvételére bruttó 18 millió forint áll rendelkezére.
A díj legnagyobb összege: bruttó 8 millió Ft
A megvétel legkisebb összege: bruttó 600 ezer Ft
Az elsősorban építész- és építőmérnökökből álló Bíráló Bizottság a beérkezett pályázatoknak a bírálati szempontok szerinti egymáshoz viszonyított értéke alapján a fenti értékhatárok között határozza meg a díjak és a megvételek összegét, továbbá a díjazásban részesülő pályaművek számát.
További információ a tervpályázati hirdetményben található.