Milyen legyen a jövő energiabarát iskolája? A kérdést, és a benne rejlő felhívást egy általános iskolásoknak szóló rajzpályázat keretében tette fel egy „Green Classroom” nevű szakértői csapat tavaly szeptemberben. A pályázat meghirdetésére – mely a fenntarthatóság és az energiatakarékosság gondolatát kívánta népszerűsíteni a magyarországi kisdiákok körében – a Climate-KIC-nek, az Európai Unió legnagyobb éghajlatváltozással kapcsolatos innovációs kezdeményezésének „Pioneers into Practice” (PiP) nevű programja keretében került sor. (Melyről a ReCity Magazinban is beszámoltunk.)
„Az épület alig tűnik ki a környezetből, mégis pipacsos rét virít a tetőn, ahol a gyerekek az élővilágot tanulmányozzák egy tanóra keretében. A falak átengedik a fényt, a világítást csak pár algalámpa biztosítja. A fotoszintézis elvein működő energiatermelő rendszer ellátja az iskola energiaszükségletét, ahogyan a növények is csinálják” – olvashatták a diákok egy jövőbeli energiabarát iskola lehetséges képét a pályázati kiírásban.
A szervezők azonban csak inspirációnak szánták a leírást, hiszen teljesen szabad kezet adtak a gyerekeknek a megvalósítást illetően; a cél az volt, hogy minél fantáziadúsabb és futurisztikusabb alkotások jöjjenek létre.
A három korosztály számára (6-8, 9-11 és 12-14 évesek) kiírt pályázatra végül 241 különféle technikával készült mű érkezett. A zsűri minden korcsoportban három díjat osztott ki, s jutalmazták a legtöbb pályaművet beküldő iskolákat is. A szervezők által létrehozott facebook-oldalon pedig a közönség is szavazhatott a nekik legjobban tetsző alkotásra. Amelyek közül valóban nehéz volt a választás, hiszen rendkívül sok jó ötlet, kreatív megoldás született:
– 6-8 éves korcsoport, 1. helyezett:
– 9-11 éves korcsoport, 1. helyezett:
– 12-14 éves korcsoport, 1. helyezett:
A rajzpályázat díjazott művei még Birminghambe is eljutottak: itt zajlott ugyanis a Climate-KIC október végi Innovációs Fesztiválja, melyen a magyar diákok alkotásai is láthatók voltak; decemberben pedig Budapesten, a MÜSZI-ben lehetett a pályaműveket megnézni.
A Green Classroom programnak fontos részét képezte, hogy nemcsak „zöldebb” megoldások keresésére ösztönözték a gyerekeket, hanem a környezetbarát működés néhány példájával is megismertették őket.
A “Legzöldebb iskola” díját elnyerő budapesti Ward Mária Általános Iskola jutalma például az volt, hogy diákjai ellátogathattak az Organica Water által tervezett innovatív szennyvíztisztító és újrahasznosító üzembe. (Az Organica Zrt. a hagyományos víztisztítási módszerek helyett kifejlesztett egy olyan technológiát, mely a felhasznált vizet még helyben megtisztítja és újra használhatóvá teszi, miközben az egész üzem úgy néz ki, mint egy botanikus kert.)
A pályázaton különdíjjal jutalmazott Széchenyi István Általános Iskola (Dunakeszi) és a Móra Ferenc Általános Iskola (Szigetújfalu) a “Tündérkert” nevű régi magyar gyümölcsfa fajtáiból kapott csemetéket, a legtöbb közönségszavazatot elnyerő kisdiák pedig a Szamóca Kiskertész Műhelyben ismerkedhetett meg a fenntartható városi kertészkedéssel.
A program tehát lehetővé tette, hogy a gyerekek – s persze az őket segítő tanárok, iskolák, szülők – az energiahatékonyság ügyét fontosnak érezzék, s megtegyék az első lépéseket egy „zöldebb” világ felé vezető úton. Amin aztán a jövőben talán már könnyebb lesz tovább lépegetni.