Zöld korszak kezdődött a városi teherszállításban

ReCity Magazin
Szerző: · 2014-07-31 | 14:35· Ki

A Hajtás Pajtás futárjai Magyarországon egyedülálló elektromos rásegítéssel ellátott teherkerékpárokat mutattak be, melyeket egyelőre – egy nemzetközi projekt keretében – tesztelnek, hogy aztán a leghatékonyabbat kiválasztva, több küldeményt, messzebbre és magasabbra szállíthassanak – káros anyag kibocsátás nélkül.

Az 1993-ban alapított Hajtás Pajtás a közlekedési célú kerékpározás elterjesztésében elért eredmények után új küldetésének tekinti a teherszállító kerékpárok magyarországi meghonosítását.
Holland, dán, német településeken már tízezrek szállítanak autók helyett kerékpárral, vagy viszik reggelente gyermekeiket óvodába és iskolába.
A kerékpár köztudatban élő korlátainak ledöntése éveken belül univerzális eszközzé emeli majd a biciklit, élhetőbbé és tisztább levegőjűvé téve a magyar városokat is.
A cég 4 éve használja 150 kg elszállítására is alkalmas teherkerékpárjait, egyre több légszennyező autós szállítást váltva ki ezzel az egyébként is zsúfolt belváros nehezen megközelíthető helyszínein. Ma már a levelek és kisebb tárgyak mellett több mint 30 tonnányi terhet szállítanak a kézbesítő bringások évente.

Indulásra készen

Azonban Buda földrajzi adottságai, és a főváros nagy kiterjedése eddig korlátozták lehetőségeiket, ezért a hét európai várost (Cambridge, Milánó, Berlin, Prága, San Sebastian, Mechelen és Budapest) összefogó Cyclelogistics Ahead uniós projekt keretében elektromos rásegítéssel könnyítik meg a teherbicikliket hajtó futárok dolgát. A speciális rásegítőkre és erős akkumulátorokra különösen hegymenetben van szükség, hiszen ez visz el sok energiát.
A feltöltés nagyjából 50 forintos költséget jelent, ez 100 km-es út megtételére elegendő.
A Hajtás Pajtás új teherflottájának felállítását megelőző pár hónapos tesztidőszak fő célja a legalkalmasabb és legmegbízhatóbb eszközök felkutatása. Jelenleg 3 különböző hajtást tesztelnek, de a számuk várhatóan nőni fog.

A Cyclelogistics Ahead projekt

Az ökologisztikai szolgáltatókat és közlekedésfejlesztésért felelős hivatalokat összekapcsoló, 7 európai nagyvárosra kiterjedő projekt fő célja a városközpontok lég- és zajszennyezésének csökkentése zéro kibocsátású közlekedési megoldásokkal. A résztvevők megosztják bevált gyakorlataikat, módszereiket, olyan tudásbankot és eszköztárat építve fel ezzel, ami mások által is felhasználva megsokszorozhatja az ökologisztika térhódításának ütemét. A 3 éves projekt összköltségvetése 2,3 millió euró, ebből Budapestre 110 ezer euró jut.

A sajtótájékoztatón bemutatkozott Marosvölgyi Máté egyik saját fejlesztésű és hazai gyártású Long John osztályú biciklije is. A Hampi névre keresztelt, egynyomtávú kerékpár már kapható, csakúgy, mint a cég speciális gyermekszállító biciklijei is.

Címkék: ,