Guberálás

Szalay László Pál
Szerző: · 2018-07-25 | 19:04· Ökoszalon

Te szemét! Milyen kéjjel tudjuk kiejteni ezt a becsmérlő kifejezést, amikor az indulat hevében már minden jó modor protokoll kisült az agyi operációs rendszerben! Kidobásra, megsemmisítésre, elföldelésre ítélt státusz ez. Nem csupán értéktelen dolog – amit a kunságban patisszonként is emlegettek – hanem, ami egyenesen nem kívánatos.

 

Viszont mi magyarok felemás viszonyt ápolunk a levetett, elhasznált, kiselejtezett dolgokkal. A „jó lesz valamire” ráolvasás átkát nyögjük. Eltesszük az anyátlan, apátlan csavart, a kibelezett biciklibelsőt, az oxidáció málón barna útjára lépett csodacsövet és sorolhatnánk a végítélet napjáig, mi lesz jó majd egyszer a kis unokánk lagziján. Megbocsátható bűnnek tűnt a rendszerváltás utáni nyugati autó láz. Egészen addig, amíg nem mi lettünk a kiszuperált négykerekűek lerakata. Igen, megbocsáthatónak tűnt, de azóta sem változtunk. Oly annyira szenvedélyünk a szemét, hogy hazánk bécsi nagykövete javasolta a parlamentben, hogy tiltsák be az osztrák szemét magánúton történő behozatalát. A 2014-ben kiadott, 800 új magyar szó gyűjteményében azzal a kifejezéssel is találkozhatunk a lomis után, hogy lomturizmus.

Trash

Egyszóval ráéreztünk, hogy van valami a szemétben, ahogy Andy Mulligan hősei. Az ő váruk a szó szoros értelmében a behalai szeméthegy tetején áll. Történetük a szomorú valóság nem csekély bűzt árasztó repedéseiből nőtte ki magát a Trash c. bűnügyi regényben. Véletlenül egy érték került a szemét közé, ami megmozgatta az egész rendőrséget és a szeméttelep lakóit. Egy táska a limlom és bűzölgő fekália között, ami különös fontossággal és jelentőséggel bír. Nincs az az apparátus és nincs az a pénz, amit nem állítanának hadrendbe, hogy a tűt a szénakazalban megleljék.

Trash

 

Néhány csibész kölyök úgy dönt, hogy nem a becsületes megtaláló dicsfényében fog tündökölni, hanem a saját szakállkezdeményére nyomozásba kezd. Raphael, Gardó és Patkány egy halott utolsó üzenetét/levelét szerették volna célba juttatni. Bár nem értették, mégis ösztönösen érezték, hogy ami hozzájuk került, tömegek sorsát változtathatja meg. A rejtély nyitja a Bibliában volt egy olyan locusból kiindulva, ami a hívő ember számára az új élet letéteménye. „Elvégeztetett!” (Jn 19:29)
Hasonló módon használja a szerző a Szentírást, ahogy a 12 majom c. forgatókönyv írója a „Megtettük!” kifejezést kölcsönzi Szimónidész spártai epigrammájából.

Bár lehet, hogy nem evidens, de mégis az áthallás, a tudat háttérbólintása a törzsszöveget, mint egy nyelvi és gondolati tartóoszloppal megerősíti. Nem várt dolgok kerülnek elő a szemétből, nem várt helyen köszön ránk az evangélium. A szerző a számára kedves és lényeges igeverseket válogatja össze Jézus halálának leírásából. Jánosi szerzőséget említ, mégis Máté külön anyagát is hozza: „Íme a templom kárpitja felülről az aljáig kettéhasadt, a föld megrendült, és a sziklák meghasadtak. A sírok megnyíltak, és sok elhunyt szentnek feltámadt a teste.” (Mt 27:51-52) Különleges jelentőséget nyernek e szavak, amikor valaki a túlvilágról üzen. Jóse Angelico a lét és nemlét viszonyát felborította, megbátorodva Krisztus példáján, hiszen halálában erősebben él, mint valaha. Pont nem a lemondó, sajnálkozó, beletörődő, keserű fintor jelenik meg családi drámájában, hanem az áldozat balsorstörő értelme.

trash_andy_mulligan-300x200

 

Térben ugyan távol vannak egymástól Andy Mulligan (London) és Andrzej Stasiuk (Varsó), mégis egy gondolat vagy egy kávé erejéig összeér a tintába mártott pennájuk. Stasiuk Duna-deltáról írt jegyzetében kiemelt helyet kapott Sfintu Gheorghe. Ez az a hely, ahol halni is édes, kedv is van hozzá. A sok felfedeznivaló között (kocsma, kompkikötő, radarállomás) talált valami botrányosat vagy reménytelit. Eldönteni maga sem tudja, nemiképp vacillál, sírjon vagy boldog mosolyt futtasson végig arcberendezésén. A falu végén növekedett, duzzadt, a várandósságának hónapjait élte a szeméttelep. Volt ott minden rendesen, aminek egy ilyen helyen lennie kell. Konzervdoboz, feneketlen vödör, nejlon, rongy és műanyagpalackok. De valami más, nagyon más kerül az író útjába. Nem lehet, nem észrevenni a szeméttelep közepén a barna keresztet, aminek karjai gondos megmunkáltságot mutatnak. Az út mentén, a ház falán, a temetőkertben, a templomban természetes közegnek hat a kivégzés felmagasztosult eszköze. Tudunk vele mit kezdeni. De itt…?! Egy szeméttelepen?

Stasiuk igy morfondírozik:
„Próbáltam kitalálni, hogy már akkor is itt áll-e, amikor elkezdték ide hordani a szemetet, vagy úgy rakta ide valaki a tárgyak nagy temetőjébe. Az utóbbi lehetőség szép és patetikus volt, de kevéssé valószínű. Alighanem senki sem akadt Sfintu Gheorghében, aki a tárgyak megváltásában reménykedett volna, aki a dolgok feltámadására, halhatatlanságára mert volna gondolni.”
A bátortalanságot értem, a beletörődést nem. Elvégeztetett! A kereszt erejét nem törheti meg sem a felhalmozott szemét, sem a nyikhaj veszendő lelkek sokasága. A legjobb helyen összpontosult a kereszt horizontot átfogó karja, hisz nem a tisztáknak, egészségeseknek, épeknek, hasznosaknak van szükségük rá, hanem a szennyeseknek, kitaszítottaknak, eldobottaknak, meguntaknak, elhasználódottaknak. Nem hiába áll ott. Ott sem hiába áll. Mert…

„A temetetlen árvaságban,
mint téli szeméttelepen,
a hulladék közt kapirgálva
szemelgetem az életem.”
(Pilinszky János)