A Magyar Kerékpárosklub 2019-ben kétszer szervezte meg a Bringázz a Munkába! kampányát (ősszel és tavasszal). Az 5 legbiciklisebb városban pedig arra is kíváncsiak voltak, vajon melyik utakat preferálják a helyiek, melyek a kedvenc bringás útvonalak, illetve melyek azok, amelyeket elkerülnek. Ezt a letekert útvonalakból készített hőtérképekből állapították meg.
Hol érdemes kerékpárutakat építeni egy-egy településen? Nyilvánvalóan azokban az utcákban, amelyeket a bringások előnyben részesítenek a mindennapi közlekedésük során! Ez nem feltétlenül jelenti a legforgalmasabb utakat, hiszen sokan szívesebben kerekeznek csendesebb, alacsonyabb forgalmú közterületeken, vagy épp olyan szakaszokon, ami kellemes látványt nyújt (például a budapesti rakpartok mentén futó kerékpárutak), még akkor is, ha kicsit hosszabb ideig tart is az útjuk emiatt.
Persze azoknak, akiknek elsődleges közlekedési eszközük a bringa, valószínűleg a gyorsaság a döntő szempont.
Összesen több mint 906 ezer kilométert tekertek azok, akik részt vettek a 16. és 17. Bringázz a munkába! kampányban. Ezzel 144 066 kilogramm szén-dioxid kibocsátását kerülték el, majdnem pontosan ennyit bocsát ki 15 perc alatt a legnagyobb hazai szénerőmű.
Emellett 130 456 653 forint benzinpénzt spóroltak meg – amiből 8215-ször lehetne megtankolni egy átlagos benzines autót.
A legbringásabb magyar városok
Az öt legbringásabb vidéki város sorrendje, a letekert bringás napok számát tekintve:
- Szeged – 10 129 nap,
- Debrecen – 4114 nap,
- Székesfehérvár – 3701 nap,
- Győr – 3670 nap,
- Veszprém – 1511 nap.
Az öt legbringásabb vidéki város sorrendje a megtett kilométereket tekintve:
- Szeged – 36 368 km,
- Székesfehérvár – 33 103 km,
- Debrecen – 18 901 km,
- Győr – 14 184 km,
- Veszprém – 11 546 km.
Budapest 103 647 bringás nappal és 687 269 km-rel más ligában játszik, ezért nem került bele az összehasonlításba.
A Bringázz a Munkában során használt Bike Citizens alkalmazásban rögzített utazásokat anonim módon összesítve kiderül, mik voltak a legnépszerűbb útvonalak a fenti városokban. Ezekből következtetni lehet a legbringásabb városok legfontosabb és leginkább hiányzó kerékpáros útvonalaira.
Budapest hőtérképét vizsgálva tisztán látszik, hogy mennyire hiányzik egy pesti belvárosi észak-déli tengely, aminek kialakítását a pesti alsó rakparton és kiegészítéseit a belvárosi utcákon javasolja a Kerékpárosklub. Az is kirajzolódik, hogy mennyire hiányoznak például a dél-pesti kerületek vonzó összeköttetései, így ez a terület jóval halványabban jelenik meg.
Debrecen legnépszerűbb útvonalai és sötét zónái
További információért látogassatok el a Magyar Kerékpárosklub oldalára: https://kerekparosklub.hu/bringazzamunkaba_hoterkep_2019_teljesev