Jövőre már nyaralóhajók szelik a Tisza habjait

Doró Viki
Szerző: · 2019-10-11 | 17:28· Hegyen-völgyön

2020 májusában indul a tiszai nyaralóhajó bérlés, mint az aktív turizmus legújabb hazai lehetősége. Ahhoz azonban, hogy a nyaralóhajózás valóban sikeres lehessen és elterjedhessen, még számos feltételnek kell teljesülnie. 

 

Szeptember közepén meghívást kaptam az egyelőre tesztelés alatt álló vadonatúj tiszai nyaralóhajók kipróbálására. Ráadásul nemcsak egy rövid hajókázás erejéig élvezhettem a hajó kényelmét és a csodálatos Tisza-tó szépségét, hanem az éjszakát is a hajón tölthettem. Egy ilyen meghívásra nem mond nemet az ember!

A nyaralóhajózás Magyarországon egy új, de Európában már évtizedek óta népszerű szabadidő eltöltési forma. Rengeteg turistát vonz a holland, német, francia folyókra, csatornákra. Az év elején meghirdetett Magyarországi Nyaralóhajózási Program egyik célja, hogy mind a hazai, mind a külföldi turisták megismerjék a Tisza páratlan szépségét és izgalmas, természetközeli élményekkel gazdagodjanak. Emellett a program célja a helyi gazdaság serkentése, helyi munkavállalók alkalmazása is, hiszen a nyaralóhajók mit sem érnek az infrastruktúra – különösen a kikötők – fejlesztése nélkül.

A szeptember végi sajtóesemény első állomása a Kiskörei Önkormányzat Köre Kikötőjének átadása volt. A város idén sikeresen pályázott a kiskörei kikötő fejlesztésére. A fejlesztés célja a kikötő megújítása volt, a mai kor követelményeinek megfelelően, a helyi és turisztikai érdekeknek megfelelően. Ennek eredményeként, az önkormányzatok és a vízügyi szakemberek összefogásának köszönhetően, ma egy 250 férőhelyes kikötő áll a vendégek rendelkezésére, a hozzá kapcsolódó épülettel, tűzgyújtó hellyel, kajak, kenu, fa csónak bérléssel, ingyenes parkolási lehetőséggel.

nyaralohajo esemeny - 143

Köre Kikötő átadó. Magyar Csilla, Kisköre polgármestere és Révész Máriusz Aktív turizmus fejlesztéséért felelős kormánybiztos

A Köre Kikötő szomszédságában fog megépülni a nyaralóhajók báziskikötője. A végrehajtásra a Mahart Zrt. kapott megbízást. A báziskikötő, amely az önkormányzati kikötő bővítésével valósul meg, 18 nyaralóhajó kikötésére lesz alkalmas.
A Kiskörei Fogadó és Turisztikai Épületben lesz a Nyaralóhajózási Program fogadóirodája, ahol a vendégek átveszik a hajókat, illetve a szolgáltatás kiszolgáló személyzetének lesznek itt irodái. Ezen kívül a vízirendészet központja, szociális kiszolgáló helyiségek és kávézó is lesz itt, amelyek nem csupán a nyaralóhajósokat, hanem a Tisza körüli kerékpáros turistákat is fogadni fogja.
Az építkezés 2019 első felében kezdődött volna, azonban a közbeszerzési eljárás megismétlése miatt ez csúszik, ezért várhatóan jövő év őszén adják majd át a létesítményeket.

három-kép

A báziskikötő látványterve

A Tisza-tavon és a Felső-Tiszán a jelenlegi kikötők többsége nem alkalmas az akár 10-15 méter hosszú nyaralóhajók kikötésére. Épp ezért a báziskikötőn kívül a kényelmes és biztonságos hajózási szempontokat figyelembe véve, egymástól nagyjából 20 folyamkilóméternyire (2-4 óra hajózás) távolságra kikötési pontok kiépítése, telepítése valósul meg két ütemben. Nem kizárólag a nyaralóhajózás érdekében, hanem minden vízijármű számára (kishajók, kajakok, kenuk stb.)

Ha sikerült kikötnünk, jön a következő kérdés: hova menjen a hazai és főként a külföldi turista enni, fagyizni, esetleg szórakozni? Bár jómagam, PET Kupásként a Felső-Tisza és az idei évtől kezdve a Tisza-tó rajongója vagyok, reálisan nézve igen kevés vonzó helyet tudnék felsorolni, amit jó szívvel mernék ajánlani a más színvonalhoz szokott külföldi nyaralóknak. A régió fejlesztése megkezdődött, a kormányzati érdeklődés egyértelműen megnőtt a felső-tiszai régió iránt, hiszen annak történelmi, kulturális és természeti értékei kimagaslóak, azonban a fejlesztések megvalósítása – és ezek pozitív hatásainak érzékelése – időbe telik. A Tisza-menti települések egy részében úgy érezhetjük magunkat, mintha visszamentünk volna az időben. Ezeken a helyeken mintha az 1980-as évek óta semmilyen fejlesztés nem történt volna (és valószínűleg nem is állunk messze az igazságtól). Épp ezért a magam nevében, és PET Kupa szervezőként is üdvözlöm az aktív turizmus fejlesztésére tett kormányzati erőfeszítéseket és kíváncsian várom azok eredményeit!

DJI_0030

 

Amit a hajóról tudni kell…

A Nicols francia gyártó cégtől első körben 10 db nyaralóhajó érkezett a Tisza-tóra, amelyek közül négyet vehettünk birtokunkba a sajtós kollégákkal. A hajókat a MAHART szakemberei vezették, a túra közben pedig helyi természetvédelmi, vízügyi szakemberek meséltek a Tisza-tó értékeiről.

A hajók komfortfokozata igen magas, azon, amelyen én utaztam, illetve amelyen az éjszakát is töltöttem, 3 hálókbin és 2 zuhanyzóval ellátott mosdó, jól felszerelt konyha és ebédlő volt. A hajót bentről, illetve a hajó tetején lévő fedélzeti pontról egyaránt lehet irányítani (rossz idő esetére is gondolva).
A sebességünk 10-15 km/h volt, mint megtudtam ez az ideális fogyasztás szempontjából is, illetve a külföldi tapasztalatok azt mutatják, hogy a nyaralók napi 3-4 óránál nem mennek többet. Ideális esetben kerékpárokat is visznek magukkal (a hajón van hely a tárolásukra), hogy a szárazföldi látnivalókat is felfedezhessék.
Akik ismerik a Tisza-tavat, jól tudják, hogy a mesterséges tóról a Tisza folyóra (ami a tavon keresztülfolyik) ún. öblítőkön lehet átjutni. Nem állítom, hogy a Tisza-tó egy labirintus, de az öblítők ismerete és úgy általában a tó sajátosságainak megismerése elengedhetetlen a nyaralás előtt. Mint megtudtam, a bérlést csak egy 2 órás oktatást követően lehet megkezdeni, ahol minden fontos információt átadnak a szakemberek nemcsak a hajóról, amelynek vezetése valóban nem atomfizika (kipróbáltam és még nekem is ment!), de az adott tóról, illetve folyószakaszról is.
Ezt követően külön hajóvezetési engedély nélkül is bérelhető a nyaralóhajó. Hogy ez jó-e, vagy sem, kérdéses, de a szakemberek szerint azokban az országokban, ahol szigorúbb feltételekhez kötötték a bérlést, ott 1-2 év alatt csődbe mentek a nyaralóhajókat üzemeltető vállalkozások. Érveik közt szerepelt az is, hogy a nyaralóhajósokat a legritkább esetben éri baleset (összesen 1 súlyos történt több mint 10 év alatt).

DJI_0144

 

A PET Kupa egyik szervezőjeként felmerült bennem a kérdés, hogy mi történik, ha a tavalyihoz hasonló rekordalacsony vízállás miatt megfeneklenek a hajók (ez a szabályozható vízmagasságú tavon nem fordulhat elő, de a folyón igen). Mivel a hajók merülése csupán 1 méter, ezért ennek az esélye igen csekély – tudtam meg.

A hajó vízzel, illetve üzemanyaggal való feltöltésére a kikötőkben lesz lehetőség. Baj esetén 24 órás diszpécser szolgálat áll a bérlők rendelkezésére.

A bérleti díj 12-18.000 Ft/fő lesz a hajó méretétől függően, ami a szakemberek szerint nagyjából egy téli síelés árának felel meg (mivel nem síelek ezt nem tudom megítélni).

 

Összességében – bár többnyire kenuval “közlekedem” a Tiszán – gyorsan rákaptam a nyaralóhajózás ízére. A kényelem nagy úr és bizony, ha választanom kellene, hogy egy nyaralóhajó kabinjában töltsem az éjszakát, vagy egy sátorban, nehéz lenne a döntés. Mindkettő mellett és ellen számos érv szól, de épp ez benne a jó! Van lehetőségünk választani! Ki-ki pénztárcája, kényelmessége, kalandvágya szerint teheti le a voksát egy-egy nyaralási forma mellett. A vízi turisztikai lehetőségek palettája egy új, üde színfolttal bővült, ami várhatóan a régió egészére pozitív hatással lesz a folyamatban lévő fejlesztéseknek köszönhetően.

IMG_0872